37% dintre IMM-urile din UE au cel puțin un loc de muncă ecologic, cu normă întreagă sau parțială. Majoritatea locurilor de muncă ecologice sunt create de IMM-uri și nu de întreprinderile mari: astfel, în 2012, 1 din 8 angajați ai unei întreprinderi mici sau mijlocii avea un loc de muncă ecologic, ceea ce reprezintă aproape 13% din locurile de muncă din IMM-uri (spre deosebire de întreprinderile mare, unde proporția este de numai 1 la 33 de locuri de muncă, respectiv de 3% din totalul locurilor de muncă). De asemenea, se estimează că locurile de muncă ecologice din IMM-uri vor cunoaște o creștere foarte dinamică, la o rată de 35%, în următorii 2 ani. Acestea sunt rezultatele ultimului Eurobarometru, care au fost făcute publice astăzi, de către Comisia Europeană.
Ancheta Eurobarometrului „IMM-urile, utilizarea eficientă a resurselor și piețele ecologice” a relevat și existența unui potențial neexploatat din alte surse aflat la îndemâna IMM-urilor. De exemplu, sub un sfert din IMM-uri profită de beneficiile pieței unice pentru produsele sau serviciile ecologice pe care le oferă. Birocrația este considerată unul dintre obstacole, în acest sens, 20% dintre IMM-uri declarând că investițiile ecologice ar fi mult ușurate dacă procedurile administrative și juridice transfrontaliere nu ar fi atât de complexe.
Trei din cinci (61%) IMM-uri care vând produse sau servicii ecologice sunt active pe piețele ecologice de cel puțin trei ani, comparativ cu doar 52% în SUA. Produsele și serviciile ecologice cele mai vândute de către IMM-urile din UE sunt produsele alimentare și băuturile (25%), precum și utilajele și echipamentele electronice și mecanice (23%).
Vicepreședintele Comisiei Europene Antonio Tajani, responsabil pentru industrie și antreprenoriat, a declarat azi, la dezvăluirea rezultatelor anchetei Eurobarometru: „Mă bucur să văd că IMM-urile exploatează acest uriaș potențial, pentru că aceasta va duce la și mai multă inovare, la IMM-uri mai competitive și la mai multe locuri de muncă. Mai sunt totuși încă multe de făcut. Prea puține dintre IMM-urile europene își extind afacerile ecologice pe piețele străine. Având în vedere că UE reprezintă circa o treime din piața mondială pentru industriile ecologice, înseamnă că IMM-urile au la îndemână un uriaș potențial de creștere”.
Consum redus de energie și resurse
Piețele ecologice pentru IMM-urile din UE rămân cu precădere cele interne. 87% dintre IMM-urile implicate în sectorul ecologic (sau în economia ecologică) sunt active doar pe piața internă. Puțin sub un sfert dintre IMM-uri declară că profită de posibilitățile oferite de piața unică. Deși țările BRIC se estimează că vor reprezenta circa 60% din PIB-ul mondial până în 2030, numai 3% dintre IMM-urile din UE se aventurează să-și vândă produsele sau serviciile ecologice în zona Asiei și a Pacificului de Sud și doar 2% în America Latină.
Conform anchetei Eurobarometru, principalul motiv pentru care IMM-urile din UE vând produse sau servicii ecologice este cererea din partea consumatorilor (48%). Mai joacă un rol în acest sens și valorile de bază ale întreprinderii (32%), precum și imaginea acesteia (30%).
93% dintre IMM-urile din UE întreprind acțiuni concrete pentru a-și eficientiza consumul de resurse. Astfel, 62% economisesc energie, 61% reciclează și 62% își minimizează producția de deșeuri. Pentru 33% dintre IMM-uri, îmbunătățirea eficienței utilizării resurselor reprezintă o prioritate.
Stimulentele financiare sunt considerate de IMM-uri cele mai bune mijloace prin care pot fi ajutate să devină mai ecologice în modul în care acționează și în oferta de produse și servicii.
• Circa jumătate (51%) dintre IMM-uri consideră reducerile de impozite, subvențiile și împrumuturile cele mai potrivite măsuri politice de sprijinire a investițiilor în eficiența energetică.
• Circa jumătate (49%) dintre IMM-urile care oferă deja produse ecologice declară că stimulentele financiare pentru dezvoltarea de produse ar fi cel mai bun mod de a-i ajuta să-și extindă gama de produse și servicii ecologice oferite.
• 31% dintre IMM-urile care nu oferă în prezent produse sau servicii ecologice consideră că stimulentele financiare ar fi cea mai bună modalitate de a le ajuta să lanseze o gamă de produse sau servicii ecologice.
Simplificarea administrativă încurajează produsele ecologice
De asemenea, consilierea tehnică și simplificarea administrativă sunt considerate instrumente eficiente pentru ajutarea IMM-urilor în eforturile de a deveni mai ecologice. În următorii doi ani, patru din cinci (80%) IMM-uri intenționează să pună în practică acțiuni de eficientizare a utilizării resurselor, dar una din cinci IMM-uri declară că sarcina le-ar fi ușurată dacă procedurile administrative și juridice nu ar fi atât de complexe și dacă costurile asociate ar fi mai reduse.
• Una din patru (25%) IMM-uri declară că simplificarea procedurilor administrative pentru construirea de instalații de cogenerare, precum instalarea de panouri solare, ar fi deosebit de eficace pentru stimularea eficienței energetice.
• Mai multe informații privind contractele de prestări de servicii energetice și opțiunile privind economisirea de energie ar ajuta, de asemenea, una din patru (24%) IMM-uri să-și reducă factura la energie.
• Circa una din cinci IMM-uri care, în prezent, nu oferă produse și servicii ecologice declară că asistența în identificarea de piețe potențiale sau de clienți pentru produse sau servicii ecologice ar putea constitui un stimulent pentru intrarea pe piețele ecologice.
Achizițiile publice ecologice ca motor al unei economii mai durabile reprezintă încă o provocare pentru IMM-uri. Potrivit datelor disponibile, doar 11% dintre IMM-urile din UE au participat la o licitație pentru achiziții publice care să includă și cerințe de mediu, față de 16% dintre întreprinderile mari.