Am putea asista, în următorii doi-trei ani, la o tranzacţie în două acte în care personajele principale să fie FAN Courier şi o multinaţională? Dacă am privi în interiorul companiei, unde cifrele arată că totul merge bine, ne-am gândi că proprietarilor le-ar fi greu să o vândă. Variantă confirmată, de altfel, de aceştia. „Nu ne simţim foarte confortabil când vindem ceva.
Deşi, teoretic, totul este de vânzare, nouă ne place ceeea ce facem şi ne dorim să consolidăm“, spune Neculai Mihai, completând răspunsul fratelui său, Adrian Mihai, legat de ofertele primite pentru vânzarea companiei: „Am tot primit oferte, chiar şi în ultima perioadă. Însă, atâta timp cât simţim că putem dezvolta compania – avem multe proiecte în desfăşurare -, nu ne gândim la acest lucru“.
Cei doi fraţi deţin, împreună cu Felix Pătrăşcanu, FAN Courier, liderul pieţei locale de curierat, cu afaceri de 51,53 milioane de euro în 2011. Din 1998, când au înfiinţat-o, au investit încontinuu, una dintre principalele investiţii fiind sediul în care s-au mutat în 2010, lângă Bucureşti, unde există atât o bandă de sortare colete, cât şi o bandă de sortare plicuri. O investiţie totală de aproximativ 20 milioane de euro.
În 2015, piaţa va fi dominată de multinaţionale?
Nu e de mirare că zvonurile legate de potenţiali cumpărători pentru FAN apar tot timpul. „Ar fi prima opţiune pentru orice companie. Cred că UPS sau DPD ar fi cele mai interesate, şi-ar consolida activitatea la nivel naţional. De exemplu, în Europa de Vest, UPS este foarte activă local, iar DPD (n.r. – a preluat Pegasus în 2008) ar deveni, practic, cel mai mare jucător local. Ipotetic vorbind“, dă un amănunt Octavian Bădescu, vicepreşedintele Asociaţiei Operatorilor de Curierat şi proprietarul Sameday Courier.
De altfel, acesta este de părere că, prin 2015, piaţa românească de curierat, evaluată acum la 200-230 milioane de euro, va fi dominată de UPS şi TNT, adică multinaţionalele ar putea „înghiţi“ companiile româneşti. Bineînţeles, în cazul în care nu se va vinde până atunci, FAN Courier va continua să fie lider la nivel local. „În ultimii trei ani, bugetul de investiţii a fost de circa 26 milioane de euro, în clădiri, IT, banda de sortare, flotă şi altele. Să nu uităm că o maşină de curierat se uzează foarte mult după cinci ani; o dai deoparte şi o înlocuieşti“, subliniază Adrian Mihai.
Miza pe online
Un alt proiect pe care mizează proprietarii FAN Courier este comerţul online, care s-a triplat ca pondere în cifra de afaceri, faţă de acum cinci ani, ajungând la 10% din total. Un motiv în plus ca piaţa locală de curierat, destul de fragmentată între multinaţionale şi companii locale, să continue să se dezvolte. „Comerţul online a influenţat nu numai pieţele cu care interacţionează, ci şi obiceiul de consum al românilor“, spunea într-un interviu anterior Alin Gherman, director comercial DPD România.
În aşteptarea lui 2015, când tabloul pieţei locale de curierat s-ar putea schimba radical, aşa cum punctează Bădescu, anul acesta nu vom asista la mişcări spectaculoase. „E sigur că DHL nu va mai achiziţiona niciun jucător local (n.r. în 2008 a cumpărat Cargus). Ar putea fi totuşi nişte frământări, după ce UPS va deveni foarte importantă prin achiziţia TNT, ambele companii fiind prezente şi în România“, spune Bădescu. În urmă cu două săptămâni, gigantul american UPS a anunţat că va plăti 5,2 miliarde de euro cash pentru preluarea grupului TNT (Olanda). Dar asta e o altă poveste, între doi giganţi.
Fan Courier în cifre
– 51,53  milioane de euro este cifra de afaceri inregistrată, anul trecut, de companie, rezultat cu 16% mai mare decât în 2010;

– 26 milioane de euro reprezintă in­vestiţiile realizate în ultimii trei ani;

– 60.000 de expediţii realizate, în medie, în fiecare zi pe piaţa românească;

– 1.500  de maşini sunt incluse în flota companiei.