De două ori pe an, Mihai D. vine în țară să-și viziteze părinții. E stabilit de aproape zece ani în Italia, unde administrează un restaurant. La mașina pe care o deținea în țară a renunțat demult. Așa că, de fiecare dată trebuie să apeleze la o companie care închiriază mașini, de unde preferă să plece cu o Skoda Octavia.
Spune că prețul plătit pentru 20 de zile este „rezonabil“: în jur de 700 euro, „în unele cazuri, ceva mai puțin“. El este reprezentantul unei categorii de public-țintă pentru aceste companii, la fel cum sunt și turiștii care vin în România sau angajații străini ai multinaționalelor. Și atunci, businessul de „rent a car“ (n.red. – închirieri mașini) este unul sezonier, similar celui din turism, cu încasări de peste 50% în perioada de vară, raportat la o perioadă normală din an, spun jucătorii. „Sezonul pentru persoane fizice – mă refer la turiști și români care lucrează în străinătate – începe în iunie și durează până în septembrie“, punctează Marius Ștefan, unul dintre proprietarii Autonom Rent a Car, companie cu acționariat 100% românesc. Compania pe care o deține aproape că şi-a dublat business­ul în 2011, ajungând la 5,5 milioane de euro, antreprenorul vorbind de un avans de 50% pentru anul acesta, semn că piața a început „să se miște“ în ritmul de dinainte de criză. De alt­fel, potrivit Institului Național de Statistică, numărul turiștilor străini a crescut în 2011 cu aproape 13%.
Tot acest public-țintă, diferit structurat, a dus piața de „rent a car“ la câteva zeci de milioane de euro, cele mai mari firme având flote de sute de mașini. „Sunt foarte multe companii locale, mici și medii, peste tot în țară, care s-au dezvoltat alături de reprezentanțele locale ale unor multinaționale, despre care se spune că domină piața: Sixt New Car, Hertz sau Avis. De aceea, nu există o monitorizare clară a celor care sunt prezenți pe acest segment, a contractelor pe care aceștia le-au încheiat“, explică acționarul unei companii prezente de peste șapte ani în această piață.
Pe scurt, care sunt cele mai solicitate mașini? Răspunsul este ușor de ghicit: cele economice sau, în cazul străinilor, mărcile cunoscute la ei în țară. „De exemplu, nemții aleg Opel sau Audi, pe când cei din Israel aleg marca Toyota. Prețurile diferă de la o mașină la alta, dar și în funcție de perioada solicitată. Dacia Logan costă 19 euro pe zi, dacă este închiriată pentru mai mult de 30 de zile, dar 29 de euro pe zi, dacă solicitarea este pentru una, două, sau trei zile, prețul incluzând TVA, RCA, rovinieta și Casco“, detaliază Alice Botnarenco, care deține Rent a Car Kapitolium. Bineînțeles, aceste tarife cresc pentru mărci precum Opel sau Skoda Octavia.
În cazul mașinilor de lux, „nu prea există“ cerere, motiv pentru care companiile nu au investit în această categorie. „Din păcate, nu avem în flotă mașini decapotabile deoarece nu sunt suficiente solicitări care să susțină o astfel de investiție“, punctează Mariana Gheorghe, manager Sixt Rent a Car, divizia de închirieri auto a grupului israelian New Kopel. Cu o completare vine Marius Ștefan de la Autonom: „singura mașină decapotabilă pe care o știu spre închiriere în piață este un Mercedes SLK. Prețul ajunge la 2.000 de euro pe lună“.  

Crește piața
Cu sau fără mașini decapotabile, un lucru este sigur: piața va continua să crească, fiind la fel de fragmentată ca și până acum. „Fapt susținut și de cifrele înregistrate în primul trimestru“, declară Mariana Gheorghe, fără a detalia cu cifre. Și, în timp ce unii jucători își vor consolida businessul, alții îl vor diversifica: „Dezvoltăm un segment de închirieri de mașini utilitare, dube de marfă până în 3,5 tone. Ele sunt cerute de firmele de distribuție și construcții“, spune Marius Ștefan privind planurile Autonom. Dar, în acest caz, cu siguranță că valoarea încasărilor se va contabiliza altfel.

50%
reprezintă creșterea încasărilor companiilor de „rent a car“ în perioada verii