Rețeaua de magazine de bricolaj Ambient, dezvoltată de omul de afaceri sibian Ioan Ciolan, a încheiat 2011 cu o creștere a cifrei de afaceri cu 28%, până la 135 milioane de euro, cu 30 milioane de euro mai mult comparativ cu valoarea înregistrată în 2010. Ambient acoperă întreg centrul ţării cu o reţea de 14 centre comerciale şi două depozite logistice.
”În anii de criză întreg programul Ambient este direcționat spre consolidarea rețelei existente și investiția în dotările și portofoliul fiecăruia. Cea mai importantă investiție în 2011 a fost deschiderea – în șapte dintre centrele comerciale Ambient – a unui nou concept de showroom de finisaje, Galeria cu Idei”, spune Ioan Ciolan (foto), fondatorul Ambient.
Ambient are o rețea de 14 centre comerciale proprii, plus două depozite de materiale de construcții. Retailerul de bricolaj a deschis, în prima săptămână din luna mai, un nou centru comercial în Braşov – „e un concept dedicat braşovenilor care renovează sau construiesc. Gândit ca un proiect inedit, Ambient Braşov reprezintă un spaţiu etajat în care toţi cei care îi calcă pragul au acces la consiliere profesionistă, tehnică și comercială”, explică Ioan Ciolan.
Dacă anul 2009 a reprezentat pentru Ambient momentul asumării deciziei de a restructura businessul, reyultatele lui 2011 „confirmă eficiența planului strategic și viitorul sigur al afacerii. Am depăşit estimările de 15% creștere, făcute la începutul anului trecut”, spune fondatorul Ambient; creșterea nu s-a bazat pe extinderea lanțului comercial.
În 2012, ”din nou ne propunem să creștem”, continuă el, și se bazează ”în primul rând pe serviciile pe care le oferim familiilor care renovează sau construiesc. Un prim obiectiv e consolidarea rețelei și întărirea poziției pe segmentul strategic reprezentat de meșteri”.
În ianuarie 2008, toate cele 14 centre comerciale din reţeaua Ambient, care erau practic firme de sine stătătoare, în care Ioan Ciolan era asociat cu 50% din acţiuni, au fuzionat prin absorbţie într-un Ambient unic. În prezent 75% din acţiunile Ambient îi revin lui Ioan Ciolan, restul de 25% fiind împărţite între asociaţii acestuia din Mediaş (Gheorghe Calburean – 12%), Cluj (Dan Olteanu – 5%,), Baia Mare (Lucian Bezeriţă – 5%), Gheorgheni (Zsolt Berecki – 2%) şi Deva (Lucian Rus – 0,2%).
Din vara lui 2010, businessul Ambient e focalizat pe două divizii separate: Retail şi Distribuţie. Dacă până atunci Ambient s-a concentrat în special pe clienţii profesionali (constructorii şi firmele de recomercializare contribuie cu cca. 55% din vânzări), acum se uită mult mai atent și la clientul ocazional.
Piata bricolajului a fost puternic afectată de criză, vânzările de anul trecut înregistrând un declin de aproape 40% față de 2008.
Trei companii autohtone (Dedeman, Arabesque și Ambient) îşi dispută cu şapte multinaţionale (Praktiker, Bricostore, bauMax, Hornbach, Mr. Bricolage, Obi, Leroy Merlin) cele circa 1,7 miliarde de euro, la cât e estimată piaţa de distribuţie a materialelor de construcţii şi bricolaj.