Continuă să caute piețe la export și să-și consolideze businessul pe partea de mobilier pentru școli și instituții publice. Producătorul de mobilă Silvarom, unul dintre cele mai vechi branduri din această industrie, începe să își revină după o perioadă în care a înregistrat pierderi.
”Am fost serios afectați de criză. În 2010, pentru prima oară în istoria companiei, am înregistrat pierderi. În 2011, ne-am revenit, iar acum mizăm pe contractele pe care le avem deja în derulare, dar și pe cele care vor veni”, spune Ioan Mărginean, directorul economic al companiei și unul dintre acționarii majoritari. Contractele pe care mizează vin din sfera mobilierului școlar, în prezent având un contract pentru reabilitarea școlilor din România, la care se adaugă un altul, separat, pentru școlile din București, mobilierul în acest caz fiind de o calitate mai bună. În plus, de doi ani, compania este implicată într-un program cu Ministerul Justiției, pentru reabilitarea tribunalelor.
”Aproximativ 70-80% din cifra de afaceri înseamnă toate aceste instituții publice. Un exemplu este și CEC Bank, instituție cu care lucrăm de vreo doi-trei ani. Iar de anul trecut am început să lucrăm cu Petrom”, detaliază Mărginean. Restul de 20-30% este acoperit de mobilierul pentru persoane fizice. În total, anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de 6 milioane de euro, pentru 2012 estimările oprindu-se la 5 – 10% creștere, mai ales datorită contractelor care urmează să fie semnate.
La o nouă investiție Ioan Mărginean nu se gândește acum, deși suma pentru o retehnologizare nu ar fi foarte mare. ”600.000 euro ne-ar trebui să retehnologizăm. Dar, retehnologizarea înseamnă și productivitate mai mare, iar această productivitate se traduce prin: mai reduci din personal, produci mai mult și unde vinzi? Trebuie să fii, într-un fel, precaut”, subliniază acesta.
Ca o paranteză, în 1993, când societatea s-a privatizat, erau 1.700 de angajați. Acum sunt 245, mult mai puțin chiar și decât în 2009, când în Silvarom erau angajați 700 de oameni. Pe de o parte ca efect al căderii exportului, iar pe de alta ca efect al crizei economice.
Și tot din cauza reducerii exportului, acționarii companiei au fost nevoiți să închidă una dintre fabricile care lucrau pentru piața externă. ”Aici (n.r. – undeva în cartierul Giulești din Capitală) au fost trei fabrici de bază: două făceau export și una piața internă. Am închis una de export, iar pe cealaltă am trecut-o pe piața internă. Acum, exportul înseamnă 2-3% din afaceri”, detaliază Mărginean. Potrivit acestuia, compania a pierdut una dinrte cele mai valoroase piețe, în urmă cu patru ani, Germania, care a ales să lucreze cu Polonia și Cehia.
În căutarea de noi piețe, Silvarom participă la toate târgurile internaționale de profil, în speranța că va atrage parteneri din Ungaria, Bulgaria, Serbia, Rusia, Franța, Anglia sau că va recâștiga Germania. Iar următorul târg de anul acesta la care va merge este în noiembrie, la Moscova. Înainte de 1989, fabrica de mobilă Silvarom se numea IPLM – Întreprinderea Produse Lemn Metal. Compania s-a privatizat în 1993 prin MEBO.