Antreprenor şi investitor român, cu o experienţă de peste 20 de ani în business management, deţinând afaceri atât în România cât şi în Londra, Ioan Badea ne vorbeşte despre ceea ce pentru el reprezintă o poveste de succes: oportunităţile de investiţii din ţara noastră. Activitatea sa de investitor şi dezvoltator de afaceri este intens focalizată pe atragerea investitorilor străini în România. Despre această poveste de succes cât şi despre cum este să creşti cu toată pasiunea şi încrederea un business, într-un an de criză, vom vorbi în acest interviu exclusiv cu omul de afaceri Ioan Badea.
Capital: Cum aţi început?
Ioan Badea: Totul a început acum mulţi ani, undeva în Transilvania. Aveam viziunea mea, aveam idei foarte bune şi un curaj nebunesc. Şi, am pornit la drum, am experimentat şi am învăţat din toate experienţele prin care am trecut, din toate businessurile pe care le-am dezvoltat. Prima mea afacere adevărată a fost prin 1997 când am înfiinţat o agenţie imobiliară. Apoi, în anii următori, am experimentat diverse alte afaceri, mai mici sau mai mari. Fiecare succes şi fiecare eşec au fost nişte lecţii de business asumate. Primii ani în antreprenoriat sunt asemenea primilor ani de copilărie. Nu te naşti sărind peste obstacole sau alergând prin parc. La început, ai doar voinţă, ambiţie şi energie. Aşa cum nu este o tragedie pentru un copil mic să cadă, să se ridice din nou, să-şi mai producă şi ceva răni uneori, aşa nu este o tragedie pentru un antreprenor să aibă parte şi de eşecuri. Contează să nu te dai bătut şi să ai curajul de a merge mai departe, încercând să eviţi greşelile pe care deja le-ai făcut. Antreprenoriatul nu se învaţă la şcoala, ci se cultivă practicându-l. Şcoala doar te şlefuieşte. Ca antreprenor, nu ai voie să te uiţi în urmă niciodată. Trebuie să ai privirea îndreptată întotdeauna înainte, să gândeşti şi să crezi cu toată fiinţa ta în succes.
Capital: De ce Londra?
Ioan Badea: În Londra am mers iniţial pentru copii. Am doi băieţi de 13, respectiv 14 ani, care învaţă la Bromsgrove School, o şcoala cu aproximativ 600 de ani de tradiţie în Marea Britanie. M-am dus fără ambiţii de business. Mi-am împărtăşit însă viziunea cu diverşi oameni de afaceri de acolo şi am văzut că oamenii sunt deschişi la alte idei, la alte concepţii şi că mă încurajează să implementez modelul de business pe care-l aveam în minte. Ideea mea de business este aceea de finanţare a proiectelor fezabile din România cu banii existenţi în centrul financiar londonez. În centrele financiare sunt investitori care caută afaceri în ţările emergente. Sunt bani care caută să se înmulţească în proiecte fezabile. Aşa a luat naştere compania de consultanţă Smith & Felton, un business creat 100% din viziune, pasiune şi imaginaţie.
Capital: Vorbiţi-ne despre această viziune, care sunt principiile după care va ghidaţi?
Ioan Badea: Principiul de la care plec întotdeauna în afaceri este „Doar cerul este limita“. Mă orientez în permanenţă către viitor şi către ce am de făcut mâine. Mă interesează mai puţin trecutul. Din trecut doar învăţ. Întotdeauna în afaceri ceea ce te duce până la un anumit punct, nu te va duce mai departe. În fiecare zi experimentezi un nou început. Nicio zi nu se aseamănă cu cealaltă. Aplic cu succes aici principiul lui Paretto şi îi sfătuiesc mereu pe managerii mei că este suficient 20% din timp să îl petreacă în trecut, analizând trecutul şi prezentul, şi 80% să îl petreacă în viitor, focusaţi pe creaţie, pe ceea ce îşi doresc ei să obţină, pe viziune. Înainte ca lucrurile să ia fiinţă în lumea materială, ele sunt proiectate în mintea oamenilor, în minţile liderilor şi ale vizionarilor.
Un alt principiu după care mă ghidez este acela că dacă vrei să ajungi pe Lună, trebuie să ţinteşti pe Soare. Dacă îţi propui puţin, nu ai cum să realizezi mult, însă, dacă îţi propui mult, vei realiza mult. Acestea sunt câteva dintre principiile după care mă ghidez şi pe care le aplic cu succes. Este reţeta mea „personală“ dacă vreţi, propria mea definiţie a succesului.
Capital: Care sunt principalele dumneavoastră afaceri din România?
Ioan Badea: În România am dezvoltat companii în sectoare diferite. Voi vorbi aici despre trei dintre aceste companii.
În industria infrastructurii pentru construcţii am dezvoltat societatea Vel Service. Am devenit acţionar majoritar în 2009, preluând această companie muribundă cu doar 200.000 de euro cifră de afaceri şi pe care am dezvoltat-o la peste zece milioane de euro în doar trei ani. Planul meu pe termen mediu este listarea companiei Vel Service la bursa din Londra. Dacă vorbim de domeniul consulţantei financiare, vorbim despre societatea GLOBAL Business Advisors (fosta Structural Consult Investiţii şi Dezvoltare – n.r.). Şi nu în ultimul rând, când vorbim despre industria asigurărilor vorbim despre United Insurance & Reinsurance Broker. Aceste companii au în total 100 de angajaţi. Dacă luăm în calcul şi colaboratorii, la momentul acesta, asigurăm salarii pentru cel puţin 500 de oameni.
Capital: Cât aţi investit pentru a ajunge la nivelul actual?
Ioan Badea: Din punctul de vedere al capitalului financiar, am investit destul de puţin, sub un milion de euro, pentru că am avut grijă ca fiecare companie să se dezvolte din operaţiunile curente, din profit. Practic, investiţia a fost una iniţială şi a constat în susţinerea cheltuielilor până când compania a început să facă profit. Mecanismul implementat a fost unul de creştere forţată, explozivă, exponenţială. Nu am stat un an de zile ca anul viitor să mai investim, ci lună de lună am investit în companii, astfel încât ele să crească în valoare. Dacă ne uităm la cifrele de afaceri ale companiilor pe care le dezvolt, vedem creşteri ieşite din orice tipar. Într-o economie de piaţă stabilă, dacă o companie creşte într-un an până la 25% este o mare realizare. În cazul meu, fiecare business creşte anual în medie cu minimum 100%. Compania Vel Service a avut o creştere de 3.000% în 2010 faţă de 2009. A crescut de la 200.000 de euro cifra de afaceri la 6,8 milioane de euro. Dacă ne raportăm de la 2010 la 2011, Vel Service a crescut de la 6,8 milioane la aproximativ zece milioane de euro. Nu a avut 100%. Anul ăsta, cred că din nou vom ajunge la o creştere de cel puţin 100%. Sunt sigur că vom face o cifră de afaceri de cel puţin 20 de milioane de euro.
Capital: Care a fost formula pentru a creşte un business într-un an de criză?
Ioan Badea: Simplu. În 2009, când am preluat această companie, am aplicat în totalitate viziunea mea de a dezvolta o afacere: pasiune, încredere, inovaţie şi orientare către viitor, către ce este posibil, către unde vrem să ajungem. Abordarea mea nu a fost deci una clasică într-o economie de criză, nu am setat compania pe economisire, pe tăiere de costuri, ci din contră, au fost creşteri. Noi ne-am focusat pe creştere. Formula este simplă şi funcţionează. De exemplu, dacă în 2010 ne focusam pe economisire în loc de creştere, în loc de 200.000 de euro obţineam cu 1.000 de euro mai mult profit, deşi pe 200.000 de euro rata de profit a fost de 10%. Focusându-ne pe creştere am ajuns la peste șase milioane de euro cifra de afaceri, cu o rată de profit de 0,8%. În mod cert, 0,8% din șase milioane este mai mult decât 10% din 200.000.
Capital: Cum poţi totuşi să forţezi o companie să urce de la 200.000 de euro la 6,8 milioane de euro într-un singur an?
Ioan Badea: Eu nu sfătuiesc pe nimeni să facă ceea ce am făcut eu, dar dacă vrei, poţi să o faci. Eu am încercat aproximativ șase luni de zile să le vorbesc oamenilor despre o anumită mentalitate, care trebuie schimbată. După ce am văzut că lucrurile nu se schimbă, am luat decizia nebunească, în afara oricărei lecţii de management, de a aduce oameni noi în această companie. Compania scăzuse la 200.000 de euro cifra de afaceri, lucrurile trebuiau deci schimbate.
Capital: Vorbind despre Vel Service, ce anume v-a atras la această companie?
Ioan Badea: Mi-a plăcut numele. Acum, îmi plac oamenii din această companie, îmi plac cifrele, în mare parte, îmi place atmosfera din această companie, cu mici excepţii, sigur, dar am grijă să fac câte o schimbare ori de câte ori intru în contact cu Vel Service. De exemplu, recent, tocmai am schimbat directorul general.
Capital: Ce anume v-a determinat să luaţi această decizie?
Ioan Badea: De regulă, se întâmplă următorul scenariu: numesc un manager, am multe discuţii cu el, setăm obiectivele, îi transmit aşteptările. O perioadă, treaba merge foarte bine şi, dacă mă uit cu atenţie, fiecare manager a dus compania într-o perioadă de şase luni la următorul nivel, destul de îndrăzneţ. Ce se întâmplă însă este că după stabilirea planului, nu îl controlez, îi las pe manageri să facă ei mai departe ce au de făcut, considerând că îşi vor face treaba cât mai bine, pentru că au obiective de atins prin contractul de management şi niciodată nu le sunt impuse, acestea fiind stabilite de comun acord. Aici, sunt două practici ale proprietarilor de afaceri: faci strategii şi apoi îi chemi pe manageri şi le impui sau îi implici în proces, eu întotdeauna i-am implicat pe directori în procesul de setare a obiectivelor, şi împreună creionăm, împreună pictăm. Prima dată visăm şi apoi ne pictăm visele.
Capital: Şi care va fi strategia abordată de acum încolo?
Ioan Badea: O primă măsură este aceea de a introduce în cadrul grupului o nouă funcţie, un business controller. Va fi angajată o persoană care va avea ca obiectiv tot timpul să se uite pe „hartă“ şi să stabilească unde este compania şi să-i spună managerului: „aici trebuia să fii, nu eşti aici“, adică un soi de om cu „harta“ şi cu „busola“. O altă măsură este legată de planificarea strategică a companiilor. Până acum, creşteam, creşteam şi iar creşteam. De acum încolo, creştem, creştem şi consolidăm, cu identificarea „gap-urilor“.
Ioan Badea: Pentru anul 2012, am pregătite câteva milioane de euro pentru achiziţii ale unor competitori din piaţa de construcţii. Caut companii concurente care pot aduce valoare adăugată. Suntem interesaţi de companii de execuţie, de proiecte de infrastructură apă şi canal. Vel Service are mai multe divizii: drumuri şi poduri, apă şi canal, managementul deşeurilor şi construcţii pentru petrol şi gaze. Căutăm patru companii, câte una pentru fiecare domeniu, care să facă partea de execuţie.
Toate aceste companii au însă şi componenta de proiectare, căutăm şi companii de proiectare din cele patru domenii. Toate proiectele care se scot acum la licitaţie sunt de tipul „proiectează şi construieşte“. La momentul actual, mergem în parteneriate sau cu subcontractor. Planul şi viziunea pe care o am vizează transformarea companiei într-un business integrat, un conglomerat: Grupul Vel Service.
Capital: Care credeţi că este cea mai importantă reuşită a dumneavoastră de până acum ?
Ioan Badea: Lucrul care mă face fericit în fiecare zi este acela că am reuşit să mă cunosc şi să mă asum pe mine însumi. Din această cunoaştere şi asumare s-a născut motto-ul meu „The power to be“ – „Puterea de a fi tu însuţi“. Până acum am încercat să urmez tot felul de sfaturi, să urmez tot soiul de modele. De acum încolo însă, iau din toate astea doar ceea ce cred eu că mi se potriveşte. Am în sfârşit puterea de a-mi urma calea. Nu mă interesează ceea ce spun alţii, contează doar ceea ce doresc eu să fac. Acest moment de „autodescoperire“ l-am experimentat în timp ce călătoream de la Londra spre Bucureşti. Am urcat în avion cu gândul ca în timpul celor trei ore de zbor să stau de vorbă eu cu mine însumi.
Am descoperit că noi oamenii suntem unici, suntem diferiţi, nu trebuie să copiem unii ceea ce fac alţii. Ceea ce pentru cineva poate aduce succes, pentru altcineva poate însemna dezastru. Am experimentat acest lucru în viaţă. Este foarte important să-ţi propui să reuşeşti şi este la fel de important să simţi tu că ceea ce doreşti să faci este ok. Această descoperire este cea mai mare reuşită a mea şi mă bucur că am parte şi că trăiesc acest lucru la o vârstă optimă. Aceasta putere mă face să am multe reuşite în tot ceea ce-mi propun să fac şi în toate domeniile vieţii mele. Ca o consecinţă a acestui fapt, sunt mândru că am o viaţă echilibrată, alături de o familie fericită şi minunată. Cred că viaţa mea este împlinită, dar asta e subiect pentru o altă poveste.