”Cunoscută în trecut ca şi gazda luxului în România, Calea Victoriei a devenit o arteră comercială a extremelor. Regăsim astfel o zonă de maxim interes pentru brand-urile de lux, cuprinsă între Strada Piata Amzei şi Str. Episcopiei, însă cu foarte puţine opţiuni reale de închiriere, şi alte două zone cuprinse între Piata Victoriei-Teatrul Act şi Athenee Palace Hilton – Splaiul Independenţei, unde oferta spaţiilor comerciale vacante este foarte generoasă, însă insuficient de atractivă. Deşi se înregistrează o rată de neocupare a spaţiilor comerciale de peste 25%, chiriile medii se menţin la valori cuprinse între 50-60 euro/mp”, a declarat Mihaela Petruescu, Head of Retail Capital Property Advisors.
Potrivit documentului, deşi în ultimii doi ani au avut loc multe inaugurări pe Calea Victoriei (Belstaff, Helvetansa, Maison Haute Horologerie, Frey Ville, Micri Gold, Cellini, Ferrari Store, Emporio Armani, Gucci, Diamond Boutique, Hugo Boss), ”încă nu putem să admitem că este cu adevărat artera comercială de lux a Bucureştiului, comparabilă cu bulevardele renumite ale capitalelor europene. Observăm noi tendinţe de orientare a brand-urilor de lux şi către alte zone foarte atractive din perspectiva potenţialilor cumpărători”.
Mutare surprinzătoare: de la Calea Victoriei la Dorobanți
O decizie aparent surprinzătoare este aceea de relocare a magazinului Victoria 46 de pe Calea Victoriei pe Calea Dorobanţilor, într-un spaţiu cu o suprafaţă de două ori mai mare decât a magazinului actual.
”Acest fapt va genera cu certitudine în viitorul apropiat prezenţa şi a altor brand-uri de lux de renume, trend ce va fi susţinut şi de valoarea chiriilor practicate, care sunt în medie cu 20-30% mai mici în aceasta zonă decât cele de pe Calea Victoriei. Şi anul trecut am fost martorii unui astfel de transfer, când, după 20 de ani de prezenţă pe Calea Victoriei, brand-ul Stefanel a decis mutarea către Piaţa Romană, prin deschiderea primului magazin concept din România, pe o suprafaţă de expunere de 357 mp, dispuşi pe două nivele. Fosta locaţie Stefanel a fost ulterior închiriată de către compania Alsa Boutique pentru brand-ul Max Mara, relocând-ul dintr-un spaţiu comercial de 250 mp, amplasat tot pe Calea Victoriei”, se arată în analiză.
Aceasta mai punctează faptul că o zonă importantă pe care au început să mizeze brand-uri renumite de lux este Calea Dorobanţilor, zonă ce a avut mult de suferit încă de la începutul crizei, odată cu schimbarea preferinţelor consumatorilor de cafenele către locaţiile din Centrul Istoric.
”Cu o rată de neocupare a spaţiilor comerciale sub 10%, sesizăm o uşoară dinamizare a zonei. Dacă zona va avea suficientă putere de revenire va depinde în primul rând de disponibilitatea proprietarilor de a da spre închiriere spaţiile comerciale la preţuri corecte şi sustenabile pentru cei care sunt real interesaţi să inaugureze noi magazine”, mai arată analiza Capital Property Advisors.
O altă opţiune pentru retailerii care se focusează pe nişa de lux a pieţei o reprezintă galeriile comerciale din cadrul hotelurilor de cinci stele, cu intenţia de a prinde cât mai mult din traficul de clienţi al acestor hoteluri. Astfel, avem exemplele Louis Vuitton, Valentino sau Ermanno Scervino prezenţi în cadrul galeriei The Grand din J.W. Marriott şi mai recentă deschidere Escada din această primavară, brand care a închiriat un spaţiu de 85 mp în aceeaşi locaţie. Gucci a optat pentru parterul hotelului Athenee Palace Hilton, iar brand-ul britanic Burberry a deschis un magazin de 440 mp în cadrul hotelului Raddison SAS, cu acces însă din Str. Luterană.