În misiunea sa de a creşte veniturile din publicitatea digitală, Facebook sparge uşor pereţii “confidenţialităţii” pentru companiile de publicitate, scrie The New York Times.
Miercuri, compania a anunţat că va începe să testeze un nou mecanism de publicitate folosind o tehnologie numită “ofertare în timp real” (real time bidding), care va permite firmelor de publicitate să-şi plaseze ofertele într-un spaţiu dedicat la moment specifice.
Pentru noul sistem, numit Facebook Exchange, Facebook lucrează cu o serie de reţele de publicitate care vor putea folosi cookies-urile (fişiere temporare de pe internet) din browserele Web pentru a urmări utilizatorii după ce ei vizitează Facebook şi le afişează reclame pe baza obiceiurilor lor de pe paginile Web – proces cunoscut ca “retargeting”.
Astfel, un utilizator Facebook care vizitează o pagină Web a unei companii de bilete de avion, dar nu finalizează o cumpărare, va putea vedea o reclamă pe Facebook care îi va permite să facă acest lucru (să încheie achiziţia).
În prezent, Facebook afişează doar bannere tradiţionale pe care utilizatorii le văd în coloana din stânga paginii şi nici o altă reclamă, cum ar fi o poveste sponsorizată sau reclame mobile.
Facebook a ţinut să sublinieze că nu va împărtăşi cu companiile de publicitate comoara uriaşă de date despre utilizatori şi nu va construi profile ale utilizatorilor pentru a le vinde acestora.
Utilizatorii pot opta pentru a nu fi “urmăriţi” de nici o altă terţă parte care se foloseşte de setările private de pe browserele lor care administrează traseul lor şi colectarea de date prin cookie.
Explozie pe bursă
După anunţul Facebook, acţiunile celei mai populare reţele de socializare din lume au câştigat peste 10% în două zile. Cea mai puternică apreciere a survenit vineri, când acţiunile au urcat cu 6,1%, revenind peste pragul de 30 dolari după 14 şedinţe de tranzacţionare.
Faţă de minimul istoric atins pe 5 iunie, de 25,87 dolari, acţiunile Facebook au recuperat 16%. Cu toate acestea, Facebook se tranzacţionează cu 21% sub preţul din IPO (oferta publică iniţială), de 38 dolari. Ultimele aprecieri ale Facebook nu pot ştege însă dezamăgirea indusă în rândul investitorilor şi chiar pierderile suferite de mulţi dintre ei.
Pe de altă parte, creşterea recentă a Facebook pe Wall Street s-a transmis într-o şi mai mare măsură asupra acţiunilor Zynga, producătorul multor jocuril de pe Facebook, cum ar fi Farmville. Vineri, acţiunile Zynga au explodat pe bursă, încheind cu o creştere de 10,7%, până la 5,56 dolari.