Cele mai vulnerabile faţă de fluctuaţiile din mediul economic sunt extremele – firmele mici (cu cel mult nouă angajaţi) şi cele foarte mari, cu peste 1.000 de angajaţi, în timp ce companiile medii (cu 251-500 de angajaţi) par a fi cel mai puţin afectate, potrivit Studiului naţional „Provocări manageriale şi evoluţia organizaţiilor  – 2012“, realizat de compania clujeană Danis Consulting. Ajunsă la ediţia a cincea, cercetarea îşi propune să identifice problemele cu care se confruntă managerii din România, focalizându-se în special asupra mediului economic, a aspectelor din viaţa internă a firmelor şi a particularităţilor conducerii.
Angajaţii, prima problemă
Conform studiului, cele mai mari provocări cu care s-au confruntat organizaţiile în 2011 au fost calitatea joasă a forţei de muncă (menţionată de 75% dintre respondenţi) şi climatul economic, care apare în 73% din răspunsuri. Importanţa unor angajaţi bine pregătiţi revine în prim-plan şi în contextul discuţiei referitoare la elementele care determină performanţele unei organizaţii. Dintre respondenţii la ediţia din 2012 a cercetării, 79% cred că cel mai important factor pentru atingerea unor rezultate bune, în contextul economic actual, este „nivelul ridicat al cunoştinţelor şi abilităţilor atât la nivelul managementului, cât şi la nivelul angajaţilor“.
De la teorie la practică este însă cale lungă, iar managerii care sunt capabili să îşi identifice destul de clar problemele preferă să aplice soluţii în direcţii diferite. Astfel, constată realizatorii studiului, deşi cele mai mari bătăi de cap au venit din partea nivelului slab de pregătire profesională a angajaţilor, managerii nu au luat măsuri directe pentru această problemă, ci au acţionat pe alte planuri: au redus costurile (16,3% din totalul respondenţilor), apoi s-au concentrat asupra afacerii de bază (16,3%), şi câţiva mai curajoşi au căutat noi pieţe de desfacere (14,4%) sau au încercat oferirea de produse sau servicii noi (14%).
Decizii contradictorii
Mai mult, în ciuda faptului că majoritatea respondenţilor (79%) îşi exprimă convingerea că există o relaţie puternică între calitatea profesională a angajaţilor şi contabilitatea unei firme, 95,4% din acelaşi eşantion consideră că nu este important ca un manager să fie preocupat de dezvoltarea angajaţilor pe care îi conduce.
Contradicţii similare apar şi în răspunsurile primite la alte capitole ale studiului. Spre exemplu, managerul român este descris ca un om care îşi „respectă cuvântul dat şi este integru“, de peste 70% dintre respondenţii la cercetare. Cu toate acestea, etica în mediul de afaceri românesc este percepută ca fiind în declin de către 28% dintre respondenţi, iar alţi 64% nu au observat schimbări faţă de anul precedent (când 41% dintre răspunsuri au indicat o scădere a nivelul eticii în economia autohtonă).
Conducerea în organizaţiile româneşti este apreciată ca bună sau excelentă de către 90% dintre respondenţi. „Cu toate acestea, diferenţele dintre ceea ce aceleaşi persoane consideră esenţial pentru un manager bun şi ceea ce văd la managerii români sunt destul de mari“, constată realizatorii studiului. Potrivit cercetării, pentru ca un manager să conducă cu succes o organizaţie în contextul actual, ar avea nevoie de: „gândire strategică“, „orientare pe termen lung“ şi „abilităţi antreprenoriale şi sociale dezvoltate“. Sunt aceste calităţi prezente la cei care conduc firmele din țară? Răspunsurile din sondaj arată că şefii români sunt oameni de cuvânt şi care respectă valorile organizaţiei, dar nu se descurcă atât de bine cu crearea şi implementarea de strategii, nici cu valorificarea oportunităţilor de afaceri existente.
O concluzie?
„Stăm bine cu teoria, dar practica ne omoară. Diagnosticăm corect problemele, identificăm soluţiile, dar… îi lăsăm pe alţii să le aplice“, arată specialiştii Danis Consulting. În opinia lor, „nu este suficient să te plângi de calitatea angajaţilor sau să afirmi că de cunoştinţele şi abilităţile lor depinde profitul firmei. Acesta poate într-adevăr să fie primul pas. Dar pentru a obţine rezultate, sunt necesari şi următorii: investiţia în dezvoltarea angajaţilor şi susţinerea reală a acestor iniţiative de către personalul de conducere“.
Cercetarea anuală întocmită de compania Danis Consulting a fost realizată cu ajutorul unui sondaj la care au participat 124 de manageri, provenind din organizaţii din toate judeţele ţării, şi care a inclus un set de 28 de întrebări.