Criza economică a frânat brusc elanul românilor în ceea ce privește achiziția caselor, iar ca o consecință directă, consumul de mobilă s-a redus drastic față de anul de referință 2008, ultimul de boom economic. Cum reușesc însă marii retaileri de mobilă șă-și mențină vânzările? „Față de 2011, avem creștere de 40% pe zona de outdoor (mobilier de grădină – n. red.), 58% creștere pe segmentul saltelelor, iar vânzările pe decorațiuni s-au dublat în 2012“, explică Dan Șucu, proprietarul Mobexpert, noile tendințe ale pieței. Aceste nișe pe care antreprenorul le-a găsit sunt alternativa perfectă pentru a contrabalansa scăderea vânzărilor de mobilier folosit pe termen îndelungat. „În ceea ce privește segmentul canapelelor, vom vedea roadele abia din toamnă – ne așteptăm, pentru anul viitor, la o creștere de câteva procente, 15%-20%“, spune Șucu. „Par­tea neașteptată, anul acesta, a fost că exact magazinele care au pierdut cel mai mult în 2009 (Sibiu, Suceava etc.) au înregistrat creșteri de până la 20% în ultimul an“, completează omul de afaceri.
Rezultate pozitive a înregistrat și divizia „office“ a retailerului, de altfel cea care a fost cel mai ușor de restructurat de la începutul crizei economice, în pofida faptului că schimbările de produse dedicate birourilor au fost drastice nu doar în plan local, ci și la nivel european. „Am avut o creștere în moneda națională, iar divizia este stabilă. Nu mi-a dat bătăi de cap“, spune Dan Șucu.
Pierderi de două milioane de euro
Creșterea pe anumite segmente reprezintă partea plină a paharului. La o cifră de afaceri de 113 milioane de euro în 2011, ușor superioară celei din anul anterior, și o creștere a businessului de câteva procente în primele luni ale acestui an,  există în bilanțul Mobexpert și rezultate negative, pe care Dan Șucu și le asumă. „Magazinul din Berceni a avut pierderi de aproximativ două milioane de euro. Vina mi-o imput în totalitate. A fost o decizie nefericită pe care am luat-o“, explică antreprenorul. Unitatea din Sun Plaza a fost închisă luna aceasta, după doi ani în care a funcționat fără a ajunge însă la rezultatele scontate, iar perspectivele de îmbunătățire a rezultatelor financiare nu se întrezăreau.
Este, de altfel, primul magazin de dimensiuni mari pe care Șucu l-a închis, însă chiar și în aceste condiții continuă investițiile și se orientează către alte oportunități. Urmează inaugurarea unui magazin cu o suprafață de 7.500 de metri pătrați la Oradea, în urma unei investiții de circa două milioane de euro. În plan mai era o inaugurare, care pentru moment este în stand-by. Sigur este faptul că următoarele magazine nu vor fi deschise în București. „Capitala nu este o prioritate pentru noi acum. Avem patru magazine“, spune acesta.
Extinderea în străinătate mai așteaptă
În 2007, Dan Șucu deschidea primul Mobexpert la Sofia. Perspectivele erau promițătoare, iar criza economică nu se întrezărea. În cinci ani de zile de la acel moment, magazinul din capitala Bulgariei a rămas singurul pe care Șucu îl are în afara graniţelor ţării.  „În străinătate, extinderea înseamnă o cheltuială importantă, iar asta se face doar într-o periodă de profitabilitate mare în țara ta. Nici în străinătate, fără trei-patru magazine nu poți fi profitabil“, spune Dan Șucu, menționând că magazinul din Bulgaria înregistrează pierderi, iar rezultatele financiare din țară (chiar dacă Mobexpert este pe profit) nu-i permit, încă, să se extindă și mai mult în străinătate.
Până la noi inagurări peste graniță, exporturile în străinătate își păstrează același procent în businessul Mobexpert, ca în fiecare an: 18%, iar Franța este principalul beneficiar al mobiliei lui Dan Șucu.
Extinderea (în străinătate – n. red.) se face într-o perioa­dă de profitabilitate mare în țara ta. În străinătate, fără trei-patru magazine nu poți fi profitabil.
140 de milioane de euro este averea estimată a omului de afaceri Dan Șucu, potrivit ultimei ediții a Top 300 Capital