În 26% din pieţele globale evaluate de către Nielsen, dintr-un total de 56, a scăzut încrederea generală când vine vorba despre economie; a crescut, totuşi, în 23 dintre acestea, iar în 7 a rămas neschimbată

51% dintre consumatorii chestionaţi la nivel global Nielsen declară că au cheltuit mai puţin pentru haine noi, 48% au taiat din cheltuielile făcute pe distracţii în afara locuinţei, iar 47% au încercat să economisească la consumul de benzină şi electricitate.

“Consumatorii sunt în mod clar precauţi în legătură cu intenţia de a cheltui”, afirmă dr. Venkatesh Bala, economist şef la The Cambridge Group, parte din Nielsen. “Increderea lor a pierdut teren în al doilea trimestru, pe măsură ce evenimente globale, incluzând şi o agravare a crizei din zona Euro, coroborat cu rate lente de creştere în China şi  India, au afectat pieţele financiare şi reacţiile consumatorilor în multe părţi ale lumii. În plus, consumatorii au reacţionat ferm la volatilitatea de pe pieţele globale, ţinându-şi în frau cheltuielile şi intenţiile de consum”, adaugă Bala.

Potrivit aceluiaşi sondaj, intenţia de a cheltui bani pentru altceva decât alimente, facturi sau rate, dar şi intenţia de a economisi au scazut la nivel global în al doilea trimestru din 2012.
23% din utilizatorii online intervievaţi la nivel mondial, au declarat că ar cheltui banii în plus pe produse de ultimă generaţie, mai puîini cu 5% faţă de primul trimestru.

În acelaşi timp, 28% din respondenţi ar cheltui banii de rezervă pe distracţii în afara locuinţei, cu 4% mai puţin faţă de Q1. Intenţia de a pleca în concediu a scăzut până la 33%, iar intenţia de a face economii a scăzut de la 50% (în Q1 2012) la 47% în Q2 2012.

Când vine vorba de perspectivele locurilor de muncă, 47% din respondenţi, la nivel global, au evaluat situaţia locurilor de muncă de pe piaţa locala ca fiind "bună" sau "excelentă", în linie cu trimestrul anterior şi cu 3 puncte procentuale mai mult faţă de anul precedent.

La capitolul finanţe personale, mai mult de jumătate (53%) din utilizatorii online, la nivel global, consideră că situaţia lor financiară din următorele 12 luni va fi „bună” sau „excelentă”, faţă de 55%, în Q1 2012 şi 49%, în Q2 2011.

Contextul economic (16%) şi siguranţa locurilor de muncă rămân (14%), totuşi, principalele motive de îngrjorare pentru consumatorii chestionaţi la nivel mondial. 10% din respondenţi sunt preocupaţi şi de stabilirea unui echilibru între viaţa personală şi cea profesională.

Francezii sunt cei mai optimişti

Studiul Nielsen arată că indicele global al încrederii consumatorilor a scăzut cu trei puncte, până la a 91 în al doilea trimestru din 2012, dar, comparat cu perioada similară a lui 2011, scăderea e de două puncte.

Un alt aspect evidenţiat de studiul Nielsen este faptul că în zona Asia Pacific, Indicele de încredere a consumatorilor a scăzut 3 puncte, ajungând la valoarea de 100, în America de Nord a scăzut cu 4 puncte (până la valoarea de 88), iar în America Latină a scăzut cu 2 puncte, până la un indice de 96.

Cele mai mari creşteri în Q2 în ceea ce priveşte Indicele de măsurare a încrederii consumatorilor au fost înregistrate în Franţa (+11), Belgia (+9), Finlanda (+7), Elveţia (+7), Austria (+6), Egipt (+6), Grecia (+6), Polonia (+5), Malaezia (+4) şi Suedia (+4).

La polul opus, cele mai mari declinuri au fost înregistrate în Taiwan (-12), Argentina (-5), Australia (-5), China (-5), Olanda (-5), Stale Unite (-5), Brazilia (-4), India (-4), Italia (-4), Norvegia (-4) şi Arabia Saudită (-4).

Studiul global Nielsen, lansat in 2005, este realizat pe un eşantion de peste 28,000 de utilizatori de Internet din 56 de ţări şi se axează pe încrederea consumatoriilor şi intenţia acestora de a cheltui. Un nivel de incredere al consumatorilor mai mare sau mai mic de limita de 100 indică în ce măsură aceştia sunt optimişti sau pesimişti.