O piață estimată la 1,7 mld. euro începe să se miște. Retailerii de bricolaj au deschis și au anunțat în primele șase luni ale anului tot atâtea magazine câte au inaugurat în decursul anului trecut.
Construcțiile au murit, trăiască renovările par să spună retailerii de bricolaj care după ce au stat relativ în expectativă în 2011, anul acesta se pregătesc de noi inaugurări. Doar opt magazine au fost deschise anul trecut în România, cele mai multe sub brandul Dedeman, care de altfel, și în 2012, deschide cele mai multe porți: trei unități deja inaugurate, o a patra în septembrie la Bistrița și o a cincea tot în afara Bucureștiului, dacă va reuși să obțină avizele în următoarele două săptămâni, și va reuși, după cum declară Dragoș Pavăl, proprietarul retailerului. „Acesta va fi un magazin mare, pentru care am bugetat o investiție de 18 milioane de euro“, spune omul de afaceri, menționând că investiția într-un Dedeman este de cel puțin zece milioane de euro și de cel mult 18 milioane de euro, semn că cel de-al cincilea magazin plănuit pentru anul acesta va fi printre cele mai mari ale rețelei, dacă nu cel mai mare.
O altă investiție mare pentru un singur magazin (de peste 20.000 de metri pătrați) este a retailerului Hornbach care a deschis o unitate la Timișoara pentru care a alocat 30 de milioane de euro. Este cea de-a doua unitate din afara Bucureștiului, dar nu și ultima. „Ne îndreptăm atenția către orașe cu peste 300.000 de locuitori care să permită realizarea unei cifre de afaceri corespunzătoare cu investițiile efectuate. Putem spune că pe lista noastră se află în acest moment orașe precum Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, neexcluzând însă nici estul Capitalei“, declară Mugurel-Horia Rusu, directorul general al Hornbach.
Marile speranțe pentru 2012
Dacă privim datele financiare aferente anului 2011, retailerii de bricolaj nu au dus-o prost. Mai toți au trecut în dreptul cifrei de afaceri o creștere, lucru care le creează mari așteptări pentru 2012 și nu numai. „Ne așteptăm să creștem și anul acesta, dar mai ales în anii următori. Piața își revine“, spune Dragoș Pavăl, care a reușit în urma inaugurărilor din ultimele 12 luni să devină nu doar cel mai mare „meșter al casei“ după cifra de afaceri, ci și după numărul de magazine deținute, depășind liderul de până acum, Praktiker.
Dacă privim harta bricolajului, investițiile făcute și veniturile realizate de cei zece jucători principali, putem spune că în România sunt 132 de magazine de materiale de construcții și bricolaj, adică câte un magazin la fiecare 144.000 de locuitori. Este mult, este puțin? „Piața locală este una dintre cele mai competitive la nivel autohton. Menționez însă că aceasta este încă afectată de restrângerea sectorului de construcții de locuințe noi“, explică Mugurel-Horia Rusu, punctând faptul că printre principalele dificultăți întâmpinate de acest sector se numără mediatizarea în exces a crizei, în urma căreia oamenii se sperie și devin sceptici, investind astfel mai puțin. „De asemenea, o altă problemă de care ne-am lovit în ultima perioadă a fost mărirea TVA de la 19% la 24%“, completează acesta.
Însă, chiar și în aceste condiții, extinderea bate și la ușa celor care nu o spun în 2012. Leroy Merlin este așteptat să deschidă un magazin la Craiova, la Electroputere Parc, Bricostore, o unitate la Deva (piață unde a intrat, de curând, și Dedeman), BauMax, la rândul lui, pregătind încă una.