Cele două companii aeriene europene au încetat zborurile la începutul acestui an, lăsând mulți pasageri cu bilete de valoare nefolosite. Pe acest fond, agențiile de turism acreditate IATA sunt încă în așteptarea rambursării biletelor nefolosite ale clienților, ele deținând în relația cu pasagerul doar calitatea de intermediar.
IATA este organizația care deține  sumele încasate de la agențiile de voiaj și se află, în acest moment, în negociere cu lichidatorii celor două companii aeriene, obiectivul acestei negocieri fiind acela de a se ajunge la un proces de rambursare consensual.
În ciuda acestui demers, nu s-a obținut nici un acord sau garanție că sumele de bani remise de către agențiile de turism vor fi alocate de lichidator pentru restituire către clienți. Potrivit ANAT, se estimează că suma bilelelor Malev, achitate de agențiile acreditate IATA și neutilizate de pasageri, este de circa 0,55 milioane de euro.
ANAT și ECTAA au cerut în mod repetat introducerea asigurării obligatorii contra falimentului companiilor aeriene în spațiul UE, însă, până acum, nu s-a realizat nimic în acest sens.
”În condițiile în care agențiile de turism nu pot funcționa legal fără asigurare de insolvență și faliment, în mod similar și companiile de zbor trebuie să-și desfășoare activitatea respectând drepturile pasagerilor”, a psus Corina Martin, presedintele ANAT.