Totodată, în perioada analizată compania a avut o cifră consolidată de afaceri de aproximativ 2,3 miliarde de dolari, cu 6% mai puțin faţă de nivelul obtinut în aceeaşi perioadă din 2011.
Din cauza reducerii cererii de produse petroliere pe piaţa internă şi internaţională, dar și a marjelor şi a volumelor comercializate de companie, aceasta a consemnat o scădere a rezultatului operaţional (EBITDA), de la un nivel pozitiv de 49,3 milioane de dolari în primul semestru din 2011 la un nivel negativ de 29 milioane de dolari.
De asemenea, rezultatele financiare au fost puternic afectate şi de o serie de factori independenţi de activitatea sa, precum diminuarea semnificativă a marjei de rafinare (71%, de la 51,1 dolari/tonă în S1 2011 la 14,8 dolari/tonă), a cursului valutar (plus14% pentru RON/USD, +5% pentru RON/EURO) sau a costurilor necesare asigurării capitalului de lucru. La acestea se adaugă impactul evoluţiei internaţionale a ţiţeiului (în creştere cu 4%) şi a produselor finite (+6% pentru benzină EURO 5 şi +3% pentru motorină EURO 5), evoluţia preţurilor la celelalte produse petroliere fiind devansată de evoluţia preţului la ţiţei.
Potrivit acelorași date, valoarea totală a exporturilor realizate de Rompetrol Rafinare (Rompetrol Rafinare – rafinăriile Petromidia şi Vega, Rompetrol Petrochemicals şi Rompetrol Gas) în perioada ianuarie – iunie s-a ridicat la 925 milioane dolari.
Compania a continuat să fie în prima jumătate a anului un contribuabil important la bugetul de stat al României, valoarea totală a aportului fiind de peste 578 milioane dolari.
În trimestrul al doilea din 2012, cantitatea de materie primă procesată de Rompetrol Rafinare (rafinăriile Petromidia şi Vega) a fost de 1,03 milioane tone, cu 7% mai mică comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, din cauza condiţiilor nefavorabile de piaţă. Astfel, cantitatea totală de materie primă procesată de Rafinăria Petromidia în primele şase luni ale lui 2012 a fost de 1,97 milioane tone, cu 5% mai mică decât în semestrul I 2011.
Totodată, vânzările de carburanţi ale companiei în perioada ianuarie-iunie s-au ridicat la peste 1,3 milioane tone, 50% din carburanţii comercializaţi fiind livraţi la export, atât către companii ale Grupului (Rompetrol Moldova, Rompetrol Bulgaria, Rompetrol Ucraina, Rompetrol Georgia) cât şi către alţi parteneri tradiţionali din regiunea Europei Centrale şi de Est (Turcia, Serbia sau Grecia).
Pe de altă parte, compania a finalizat în semestrul I construcţia unei noi instalaţii, fabrica de hidrogen, şi a continuat lucrările la o altă instalaţie, hidrocracare blândă, aceasta urmând să fie integrată în fluxul tehnologic în trimestrul III 2012. De asemenea, s-au continuat lucrările şi la instalaţia de Recuperare Sulf – ultimul pas pentru atingerea unei capacităţi de rafinare de 5 milioane tone de ţiţei pe an, termenul estimat pentru finalizarea şi pornirea acesteia fiind ultima parte a trimestrului al treilea.
Programul de investiţii al Rompetrol Rafinare se ridică la 83 milioane dolari în acest an, din care circa 42% vizează continuarea şi finalizarea programului de modernizare şi extindere a capacităţii de prelucrare a rafinăriei Petromidia, de la 3,8 la 5 milioane tone. Acesta va susţine intenţia Grupului Rompetrol de consolidare şi dezvoltare a prezenţei sale în regiunea Europei Centrale şi de Est atât în România, Bulgaria, Republica Moldova, Ucraina şi Georgia, cât şi în ţări precum Turcia, Serbia sau Grecia.
Cifra de afaceri consemnată de segmentul de distribuţie în primul semestru a fost de 1,22 miliarde dolari, în scădere cu 7% faţă de nivelul atins în perioada similară din 2011. În aceeaşi perioadă, rezultatul operaţional s-a diminuat cu 63%, de la 18 milioane dolari la 6,7 milioane dolari, pe fondul scăderii cererii de produse petroliere la nivel intern şi internaţional.
Această evoluţie a determinat la nivelul companiei, atât o scădere cu 5% a vânzărilor de carburant, de la 674.000 tone în primul semestru 2011 la 641.000 tone, cât şi o reducere a marjelor comerciale cu 29% în cazul segmentului de retail şi cu 46% pentru en-gros şi parteneri.
Printre măsurile adoptate de companie pentru reducerea impactului se numără şi continuarea programului de optimizare a costurilor de distribuţie şi general administrative, cu rezultate pozitive dar nu îndeajuns de puternice pentru a anula influenţa negativă a scăderii marjelor.
În prezent, Rompetrol Downstream operează la nivel naţional 746 de puncte de distribuţie carburanţi (staţii proprii, staţii Partener, staţii Rompetrol Express, baze interne de 9 şi 20 metri cubi). La acestea se adaugă şi reţeaua Rompetrol Gas formată din 220 de staţii distribuţie GPL auto, 5.000 de puncte de distribuţie butelii şi 3 staţii de îmbuteliere GPL la Constanţa, Arad şi Bacău.