Vagoane, tramvaie, licitații, producţie, export. Câteva cuvinte cheie în businessul „pe șine“ al lui Valer Blidar. Care sunt așteptările omului de afaceri Valer Blidar pentru acest an?
Cotat drept unul dintre cei mai activi oameni de afaceri din piața locală, prezent în TOP 300 Capital cu o avere estimată la 85-90 milioane de euro, Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Călători Arad, pariază acum pe o nouă linie de business: construcția de tramvaie. Este un vis mai vechi al industriașului arădean, materializat la finalul anului trecut. După ce primul pas a fost făcut – investiția în fabrica de la Arad, ieșirea „în lume“ a modelului „Imperio“ și participarea la licitații, a urmat al doilea: construcția unui model „Imperio Eco“, la uzina din București, în parteneriat cu RATB (Regia Autonomă de Transport București), sub aceeași licență Siemens, care a fost lansat recent.
De fapt, „este același model“, explică scurt Blidar. „La Arad vorbim despre ecartament metric de 1.000 mm, iar la București, de ecartament normal de 1.435 mm. Am cumpărat licența de la Siemens, ceea ce înseamnă că structura, tracțiunea și comanda sunt conform licenței“, continuă omul de afaceri punctând diferența dintre cele două. Bineînțeles, fiecare oraș își poate pune amprenta asupra tramvaiului, îl poate personaliza, în cazul în care, în urma unei licitații, Imperio sau Imperio Eco va fi câștigător.
Câteva licitații, „la toamnă“
Cu atât mai mult cu cât „se zvonește“ că în România vor fi câteva licitații în această toamnă. Tehnic vorbind, lungimea unui tramvai poate fi de 18 până la 54 de metri, cele mai indicate fiind cele între 29 și 35 metri, adică între trei și patru vagoane. Blidar are mare încredere în acest produs și spune că, deși în urma licitației de la Cluj pentru livrarea a 12 tramvaie, din această iarnă, a câștigat compania poloneză Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, totuși, „produsul lui va avea succes chiar și în țările învecinate“. Mai ales că este construit după o tehnologie care îi permite să economisească energie. „La Cluj, tramvaiul nostru a fost cu 3,9% mai scump, dar consumul de energie la tramvaiul polonez este cu 50% mai mare, pentru că este din altă generație“, explică el.
Pentru producția de tramvaie de la Arad a investit șapte milioane de euro, în timp ce la București investițiile au ajuns la opt milioane de euro.
Acum, în așteptarea unor licitații pentru tramvaie, industriașul arădean este atent și la piața externă a vagoanelor pentru călători. De altfel, 100% din businessul cu vagoane al companiei merge acum la export. În piața internă nu au fost alocați bani pentru investiții în ultima perioadă, deși la CFR Călători, operatorul național de transport pe calea ferată, doar 30% din parcul de material rulant este modernizat și înnoit.
Cât despre Banca Comercială Feroviară, unde Valer Blidar este acționar majoritar, și acolo lucrurile s-ar putea schimba în următorii ani, țelul fiind dublarea numărului de unități, față de aproximtiv 20 câte sunt în prezent, în marile orașe. Instituția bancară a fost înființată în august, 2009, având capital 100% privat românesc, și a devenit operațională în noiembrie, același an. Dar, în acest caz, omul de afaceri nu dă detalii.
Afaceri în cifre
- 1.000 de angajați sunt în compania Astra Vagoane Călători Arad; omul de afaceri deține și alte companii
- 7 milioane euro au fost investite în producția de tramvaie de la Arad; Imperio începe să se impună la licitații
- 8 milioane euro au fost investite pentru producția de tramvaie la București, în parteneriat cu RATB
- 26 milioane euro este cifra de afaceri a Astra Vagoane Călători în 2011, considerat cel mai greu an din istoria companiei