Optimismul moderat care își făcuse loc în discursul comercianților de vehicule comerciale ușoare la începutul acestui an nu mai este de actualitate. Creșterea ușoară a vânzărilor, atât pe parcursul anului 2011, cât și în primele luni din acest an, s-a transformat acum în scădere, iar cele zece procente pierdute în primul semestru al lui 2012, față de perioada similară din anul precedent, arată cât de sensibilă este această piață la schimbările socioeconomice. Tocmai de aceea, mulți dintre cei implicați în afaceri cu mașini susțin că evoluția pieței de vehicule comerciale este un indicator foarte exact al stării unei economii.
Cifrele spun totul
Cifrele date publicității de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că, în primul semestru din acest an, au fost comercializate doar 5.265 vehicule utilitare. După ce în aceeași perioadă din 2011 se vindeau 5.320 de unități. La prima vedere, scăderea înregistrată pare mult prea mică pentru a stârni îngrijorare. Doar cine îşi aduce aminte care era volumul vânzărilor la jumătatea lui 2008 îşi poate da seama de adevărata măsură a dezastrului.
În perioada ianuarie-iunie a celui mai bun an din istoria pieței auto românești, erau comercializate nu mai puțin de 20.905 unități. Prin urmare, un calcul simplu ne arată că, în doar patru ani, vânzările s-au redus la un sfert. Unul dintre motivele principale ale acestui important recul este scăderea vânzărilor Dacia. Dacă în 2008 marca autohtonă își revendica peste 25% din totalul vânzărilor de LCV-uri, acum ea nu mai reprezintă decât 17%. Este și motivul pentru care Dacia a pierdut locul de lider în favoarea celor de la Ford atât în clasamentul mărcilor, cât și în cel al modelelor.
Un capitol aparte în acest segment de piață este cel al camionetelor cu tracțiune integrală. Modelele precum Ford Ranger, Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200 sau Toyota Hilux apar tot mai des în statisticile lunare ale vânzărilor.  În acest subsegment, liderul primei jumătăți a anului este Nissan Navara, cu 238 de unități, urmat de Volkswagen Amarok, cu 189 de unități, și de Ford Ranger, cu 156 unități. Tot aici, majoritatea modelelor înregistrează importante creșteri ale vânzărilor. Astfel, Hilux crește față de primul semestru din 2011 cu 433%, iar Amarok, cu 149%. După ce anul trecut Ford nu vânduse niciun Ranger, acum statistica APIA scoate la iveală nu mai puțin de 156 de unități.
Doar 0,6% din piața UE
Cele aproape 5.265 de vehicule comerciale ușoare înmatriculate în România în perioada ianuarie-iunie 2012 nu mai înseamnă decât 0,6% din totalul mașinilor sub 3,5 tone destinate transportului de mărfuri sau persoane comercializate la nivelul UE. Pentru comparație, în primul semestru din 2008, cota de piață a României depășea 1,6%. Prin urmare, criza din ultimii ani a cauzat o pierdere de circa un punct procentual. Deși poate părea un recul mic, acest amănunt dezvăluie de fapt degradarea sectorului transporturilor din țara noastră.
În ciuda unei prime jumătăți de an slabe, comercianții sunt optimiști pentru finalul anului 2012. Ei se bazează atât pe necesitatea companiilor de transport de a își înnoi parcul degradat, cât și pe lansarea de noi modele, un loc important aici fiind rezervat noului vehicul Dacia Dokker.

0,63%
din piața vehiculelor comerciale ușoare din Uniunea Europeană mai deține România. După ce, în 2008, îi reveneau peste 1,6%.