Vânzările de mașini sub 3,5 tone, destinate transportului de mărfuri și persoane (LCV), au scăzut cu 10%. Comercianții încă mai speră că piața va reveni la trendul pozitiv din 2011.
Optimismul moderat care își făcuse loc în discursul comercianților de vehicule comerciale ușoare la începutul acestui an nu mai este de actualitate. Creșterea ușoară a vânzărilor, atât pe parcursul anului 2011, cât și în primele luni din acest an, s-a transformat acum în scădere, iar cele zece procente pierdute în primul semestru al lui 2012, față de perioada similară din anul precedent, arată cât de sensibilă este această piață la schimbările socioeconomice. Tocmai de aceea, mulți dintre cei implicați în afaceri cu mașini susțin că evoluția pieței de vehicule comerciale este un indicator foarte exact al stării unei economii.
Cifrele spun totul
Cifrele date publicității de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că, în primul semestru din acest an, au fost comercializate doar 5.265 vehicule utilitare. După ce în aceeași perioadă din 2011 se vindeau 5.320 de unități. La prima vedere, scăderea înregistrată pare mult prea mică pentru a stârni îngrijorare. Doar cine îşi aduce aminte care era volumul vânzărilor la jumătatea lui 2008 îşi poate da seama de adevărata măsură a dezastrului.
Un capitol aparte în acest segment de piață este cel al camionetelor cu tracțiune integrală. Modelele precum Ford Ranger, Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200 sau Toyota Hilux apar tot mai des în statisticile lunare ale vânzărilor. În acest subsegment, liderul primei jumătăți a anului este Nissan Navara, cu 238 de unități, urmat de Volkswagen Amarok, cu 189 de unități, și de Ford Ranger, cu 156 unități. Tot aici, majoritatea modelelor înregistrează importante creșteri ale vânzărilor. Astfel, Hilux crește față de primul semestru din 2011 cu 433%, iar Amarok, cu 149%. După ce anul trecut Ford nu vânduse niciun Ranger, acum statistica APIA scoate la iveală nu mai puțin de 156 de unități.
Doar 0,6% din piața UE
În ciuda unei prime jumătăți de an slabe, comercianții sunt optimiști pentru finalul anului 2012. Ei se bazează atât pe necesitatea companiilor de transport de a își înnoi parcul degradat, cât și pe lansarea de noi modele, un loc important aici fiind rezervat noului vehicul Dacia Dokker.
0,63% din piața vehiculelor comerciale ușoare din Uniunea Europeană mai deține România. După ce, în 2008, îi reveneau peste 1,6%.