În pofida scăderii generale a cheltuielilor de consum în statele UE, datele indică o creştere anuală a cheltuielilor în 14 ţări. Printre ţările care au înregistrat o creştere a cheltuielilor în cel de-al doilea trimestru se regăseşte şi Germania, cea mai mare economie din UE, unde cheltuielile au crescut cu 0,4%.
Europa de Est a continuat să înregistreze cele mai ridicate rate de creştere şi în al doilea trimestru din 2012. Astfel, cheltuielile de consum au înregistrat creşteri de două cifre în Letonia, Lituania şi Slovenia.
Italia, Spania şi Marea Britanie au afectat puternic consumul din UE
Marcate de recesiune, Italia, Spania şi Marea Britanie au înregistrat tendinţe puternice de scădere a cheltuielilor de consum, de -7,0%, -3,8%, respectiv -4,7%, în timp ce Franţa a înregistrat o scădere anuală a consumului de -1,0% în T2 2012.
În restul regiunii, ţările cel mai puternic afectate de criza zonei euro au continuat să înregistreze performanţe foarte slabe. Grecia a înregistrat o scădere deosebit de pronunţată a consumului, în timp ce Irlanda şi Portugalia s-au confruntat cu o scădere progresivă a cheltuielilor de consum pe parcursul trimestrului.
Consumul a scăzut odată cu PIB-ul
Declinul general al cheltuielilor de consum, reflectat în Barometrul cheltuielilor de consum din UE în ultimul an, a corespuns unei tendinţe similare la nivelul datelor Eurostat privind PIB-ul UE. Cifrele preliminare pentru T2 2012 au indicat o scădere anuală a PIB-ului de 0,2%, prima contracţie din ultimii doi ani şi jumătate.
„Cheltuielile de consum din Germania, cea mai mare economie din UE, au crescut în cel de-al doilea trimestru, în timp ce mai multe ţări est-europene au înregistrat în continuare o creştere solidă. Însă nu a fost suficient pentru a compensa nivelurile reduse ale cheltuielilor din unele ţări, cum ar fi Italia, Spania şi Marea Britanie, care au continuat să scadă puternic în T2 comparativ cu primul trimestru al acestui an,” a declarat Philip Symes, director financiar al Visa Europe.
Barometrul cheltuielilor de consum din UE al Visa Europe s-a realizat pe baza sumelor cheltuite efectiv, nu pe sentiment sau opinii, aceste date fiind ajustate ulterior cu volumul emiterilor de carduri Visa, preferinţele de plată ale consumatorilor şi inflaţia. Spre deosebire de alţi indicatori sau alte studii care au la bază sentimentul sau opiniile din anumite sectoare, acest Barometru reflectă cu exactitate cheltuielile de consum reale de pe teritoriul UE, luând în considerare tendinţa tot mai mare a consumatorilor de a plăti cu cardul, dat fiind că 1 € din fiecare 7 € cheltuiţi în Europa este plătit cu un card Visa.