fara cota unica de impozitare. Dupa alegerile parlamentare de la mijlocul lunii iunie, noul guvern de la Sofia va avea de gestionat surplusul bugetar obtinut de fostul rege al Bulgariei.In ultimii cinci ani, Bulgaria a aplicat consiliul monetar, o politica agresiva anti-inflatie, si a mentinut sistemul fiscal progresiv de impunere a veniturilor. Rezultatul: in luna august 2001, Bulgaria deja indeplinea principalul criteriu impus tarilor care intentionau sa adere la Uniunea Europeana, respectiv deschiderea foarte rapida a pietei proprietatii pentru investitorii straini (comparativ cu Polonia, unde acest lucru este posibil abia peste 20 de ani, sau cu Cehia si Ungaria, tari care vor fi pregatite peste 10 ani). Vecinii nostri de la sud de Dunare aveau in 2001 o inflatie anuala de 11,4% si de 4% in 2004, cresterea economica metinandu-se in jurul cifrei de 5,5%, de la 5,4% in 2001 la 5,6% in 2004.In acelasi timp, autoritatile de la Sofia au demonstrat ca exista succes si in cazul mentinerii sistemului progresiv de impunere a veniturilor. Bulgaria nu a aplicat cota unica de impozitare, insa a reusit printr-o fiscalitate redusa sa negocieze cu Fondul Monetar, incepand cu anul trecut, execedent bugetar in locul deficitului de 0,3% din PIB in 2003 si de 0,6% din PIB in 2002. Bulgaria este membra a NATO din anul 2002, se pregateste pentru aderarea la UE incepand cu 1 ianuarie 2007 si intentioneaza sa introduca moneda euro in 2009. In acelasi timp, ultimele sondaje arata o victorie a partidului socialist, in defavoarea actualei puteri, la alegerile parlamentare din 25 iunie 2005.Ministerul Finantelor de la Sofia a anuntat, pentru luna aprilie, un nivel record al excedentului bugetar de 345 milioane de euro, cresterea fiind de 40,4% comparativ cu luna precedenta. De altfel, Bulgaria s-a mai „confruntat“ cu un excedent bugetar, in 2004, cand a inregistrat un nivel de 1,8%, fata de cel convenit cu FMI, de 1,75%.Bulgaria a incheiat in aprilie un nou acord stand-by cu Fondul Monetar International, iar parametrii economici estimati pentru acest an sunt: crestere economica de 5,5%, inflatie de 4%, deficit de cont curent de 7,6% si excedent bugetar de 1% din PIB. In anul 2005, guvernul de la Sofia a trecut o serie de modificari in legislatia fiscala, in sensul reducerii fiscalitatii. Astfel, impozitul pe profit a fost redus de la 19,5% la 15% (dupa o reducere in 2004 de la 23,5%) si 0% pentru zonele in care exista o rata foarte mare a somajului. In privinta impozitarii persoanelor fizice, Bulgaria a pastrat sistemul progresiv de impunere. Anul 2005 a adus modificari si in privinta cotelor marginale de impunere, cea minima de 15% diminuandu-se la 10%, iar cea maxima, de la 29% la 24%. Veniturile pana in aproximativ 800 de euro sunt neimpozabile, iar pentru cele de peste 3.600 de euro impozitul este 24%. In privinta companiilor, cota standard a impozitului pe profit este de 15%, cu exceptia celor care activeaza in domeniul jocurilor de noroc. De asemenea, rata de amortizare a mijloacelor fixe este in linie dreapta, companiile isi pot amortiza 4% in cazul cladirilor, 30% din valoarea masinilor si echipamentelor, 10% in cazul vehiculelor de transport, 50% pentru computere, 25% din costul automobilelor si 15% pentru alte mijloace fixe.Firmele care investesc in productie sunt subiectul unor legi speciale, unde regula principala este scutirea la plata impozitului pe profit. Pentru a beneficia pe o perioada de cinci ani de astfel de facilitati, companiile trebuie sa-si deschida locatiile in zone in care somajul depaseste cu 50% rata anuala a somajului, peste 80% din angajati sa provina din acea zona si sa nu fie inregistrata cu datorii la sistemul social. Bulgaria are sase zone libere, in special localizate in porturile Vidin si Ruse, dar si la granita cu Serbia si cu Turcia. Avantajele investitiilor in zonele libere constau, pe langa altele, in posibilitatea transferarii profitului fara nici o restrictie si un curs de schimb favorabil. Cota standard de TVA este in Bulgaria de 20%, exporturile fiind scutite de plata TVA. Scutite de plata TVA sunt si veniturile obtinute din servicii bancare si de asigurari, iar afacerile care realizeaza o cifra de afaceri de peste 50.000 de leva sunt inregistrate ca platitoare de TVA. In categoria veniturilor scutite de plata impozitelor intra sumele provenite din vanzarea unui apartament, a unei masini, profiturile obtinute din vanzarea de bunuri, castigurile din dobanzile acordate la o banca comerciala, castigurile la loterie si din jocurile de noroc.Agentiile de rating acorda economiei bulgare o perspectiva stabila, comparativ cu cea pozitiva acordata economiei romanesti.