O modificare legislativă care a trecut aproape neobservată are toate şansele să aibă efecte cel puţin similare cu celebra Ordonanţă nr. 50 a creditelor pentru populaţie. Sesizată iniţial de jurnaliştii de la Economica.net, modificarea adusă Legii nr. 193/2000 dă practic valoare de precedent proceselor intentate de asociaţii de clienţii comercianţilor de toate tipurile. Astfel, potrivit noilor prevederi, dacă o autoritate a statului (în principal, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului) sau o asociaţie de consumatori care îndeplineşte anumite condiţii atacă în instanţă o anume clauză contractuală şi dacă instanţa decide că acea caluză este abuzivă, toate contractele de pe piaţă care includ respectiva prevedere vor putea fi denunţate.
Modificarea se potriveşte de minune situaţiei în care se află cele câteva mii de oameni care luptă în procesele cu mai multe bănci din România. Ceea ce susţin ei este tocmai faptul că anumite clauze din contractul de credit (unele care vizează formula de calcul al dobânzii, altele care se referă la comisioane) sunt abuzive. Cum contractele de credit sunt, în cea mai mare parte a lor, standardizate, vorbim despre mii de persoane cu aceeaşi problemă. Până acum, sunt suficiente cazuri câştigate de clienţi, însă legea românească spune că precedentul nu este izvor de drept, motiv pentru care fiecare caz trebuie dezbătut separat. Modificarea la care facem referire va schimba radical situaţia.
Azi în Timişoara…
Prima iniţiativă privind constituirea legală a unui grup de clienţi nemulţumiţi aparţine Asociaţiei de Consiliere a Clienţilor Bancari şi a Asiguraţilor din România. Asociaţia, cu sediul în Timişoara, este formată din câteva sute de persoane care se află deja în procese cu băncile. Asociaţia acordă consultanţă, dar şi servicii juridice acestor clienţi. După cum ne-a explicat Anamaria Crintea, avocatul Asociaţiei, folosirea noilor prevederi pentru a desfiinţa anumite clauze abuzive din contractele de credit este unul dintre obiective. Asociaţia va trebui să adune cel puţin 3.000 de membri, însă reprezentanţii acesteia spun că nu este un obiectiv atât de dificil, având în vedere că zi de zi apar înscrieri noi.
Mai mult, membru de onoare al Asociaţiei este avocatul Gheorghe Piperea, cel care reprezintă circa 2.300 de persoane în procese cu băncile. Principalele două probleme care au apărut în relaţia dintre clienţi şi bănci sunt celebra clauză care permitea băncii să majoreze dobânda „în funcţie de condiţiile pieţei“ sau „în funcţie de dobânda internă a băncii“ şi clauza care introducea un comision de risc. Băncile cu care luptă majoritatea clienţilor sunt BCR, Volksbank, Raiffeisen şi RBS. Contactaţi de Capital, reprezentanţii ANPC, singura instituţie care avea dreptul, deocamdată, să se folosească de noile prevederi, spun că au luat la cunoştinţă modificările şi se se vor folosi de ele. În acest moment, ANPC are 664 de procese în care ajută clienţi ai băncilor din România.
Obiectivul nostru este înlăturarea din toate contractele de credit a tuturor clauzelor abuzive. Ne vom folosi şi de noile prevederi. Anamaria Crintea, avocat
Principalele modificări
Asociaţiile pentru protecţia consumatorului… pot chema în judecată pe profesionistul care utilizează contracte de adeziune care conţin clauze abuzive, pentru ca instanţa să dispună încetarea folosirii acestora, precum şi modificarea contractelor aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive.
Instanţa, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activităţii.
3 mii de clienţi ai băncilor se luptă în instanţă cu creditorii, în principal din cauza comisioanelor şi a formulei de calcul al dobânzii variabile.