Ergen s-a întors la cârma Anchor Grup în primăvara acestui an, după ce a coordonat dezvoltarea celui mai mare centru comercial din România: Băneasa Shopping City. Noua lui provocare este transformarea Plaza România şi Bucureşti Mall în ceea ce au fost odată, adică puncte de actracţie pe harta retailului local. Ţinta este ambiţioasă pe o piaţă dominată în prezent de centre comerciale cu pretenţii occidentale precum Băneasa Shopping City, AFI Palace Cotroceni şi Sun Plaza. După extinderea şi modificarea celor două malluri, Anchor intenţionează să gestioneze un sfert din suprafaţa de retail modern a Bucureştiului.

Într-un interviu acordat Capital, Ali Ergun Ergen vorbeşte despre importanţa inovării în retail şi viitorul pieţei bucureştene.

Capital: Proximitatea AFI Palace Cotroceni a avut un impact real asupra Plaza Romania. Gradul de neocupare al mallului a ajuns la 30%. Aţi luat în considerare varianta repoziţionării proiectului ca centru comercial de cartier?

Ali Ergun Ergen: Nu cred că se pune problema doar la Plaza Romania. Cred că şi AFI Palace este un centru comercial de cartier. Bucureştiul nu este un oraş pentru unu sau două malluri. Fiecare Sector îşi are propriul mall şi piaţa se împarte între ele. Toate vor deveni mai devreme sau mai târziu centre de cartier.  
Capital: Când încă eraţi la Băneasa Shopping City vă împărţeaţi chiriaşii în trei categorii: buni, cu probleme şi cu potenţial de a deveni buni. Mai faceţi astfel de distincţii? Ce pondere au chiriaşii cu probleme în Plaza Romania şi Bucureşti Mall?

A.E.E.: Cred că e bine să îi numim chiriaşi cu performanţe scăzute. Încă mai sunt astfel de cazuri. Uneori ca urmare a crizei, alteori din cauza brandului în sine şi a colecţiilor pe care le oferă sau a preţurilor. Unele branduri care erau de succes în urmă cu cinci ani, acum nu mai sunt. Să nu uităm că acum cinci ani nu erau prezente pe piaţă atâtea branduri internaţionale. Succesul nu vine însă numai dintr-o singură direcţie. Proprietarii spaţiilor au şi ei contribuţia lor şi este un exerciţiu ce trebuie făcut împreună. Unii chiriaşi s-au mutat dintr-un mall într-altul din cauza puterii de cumpărare dintr-o anumită zonă, acesta este un alt factor.

Capital: Veţi aplica tarife diferite pentru retailerii care vor fi afectaţi de procesul de renovare?

A.E.E.: Lucrăm la o serie de stimulente pe care le vom discuta cu fiecare chiriaş în parte când va veni vremea. Încercăm să minimizăm impactul, dar înţelegem că vor fi probleme, însă va fi spre binele tuturor.

Capital: Nu au fost chiriaşi care au vrut să plece din mall din cauza acestor lucrări?

A.E.E.: Suntem foarte atenţi la planificarea etapelor de construcţie, astfel încât să fie o invazie minimă la nivelul afacerii. Sunt câţiva retaileri în piaţă care nu sunt prezenţi în mallurile noaste şi aceştia şi-au exprimat deja intenţia de a veni aici chiar dacă va începe construcţia.

Capital: În 2007 Anchor deţinea circa 100 de hectare de teren în Bucureşti şi împrejurimi. Aţi mai vândut din el sau aţi cumpărat noi loturi? Ce planuri aveţi pentru aceste terenuri?

A.E.E.: Nu am vândut nimic, încă avem acelaşi portofoliu. Ne vom uita însă la aceste terenuri în viitor, deocamdată nu avem planuri pe ele.

Capital: Până acum, două centre comerciale din Bucureşti au fost declarate falite: City Mall a intrat în faliment şi Liberty Center a fost preluat de băncile finanţatoare. Vedeţi şi alte malluri care să se îndrepte în această direcţie pe termen scurt şi mediu?

A.E.E.: Nu am acces la situaţia lor financiară, aşa că nu pot răspunde. Pot să spun însă că piaţa trebuie să se adapteze la noi dinamici. Cât de mult va afecta asta activitatea curentă a mallurilor este o întrebare la care nu pot răspunde.

Capital: Ce se va întâmpla cu aceste malluri?

A.E.E.: Ar putea avea şansa să se transforme în mici centre comerciale de cartier, dacă există un management bun şi o ofertă pe măsură.

Capital: Cum vedeţi piaţa de centre comerciale din Bucureşti peste zece ani?

A.E.E.: Este foarte dificil să prevezi ce se va întâmpla peste un an, dar cred că se va schimba ideea oraşelor cu un singur mall (cu un singur pol de atracţie n.red.). Cu siguranţă vor mai apărea şi altele şi va fi o competiţie tot mai acerbă, iar cei care înţeleg clienţii cel mai bine vor supravieţui.

Citeşte şi Plaza România şi Bucureşti Mall vor fi schimbate total. Vezi cum vor arăta cele două malluri