”Am avut negocieri foarte detaliate şi constructive cu Shah Deniz II. Acţionarii Nabucco au oferit părţi din acţiuni partenerilor Shah Deniz să intre în Nabucco. Suntem foarte aproape de un acord cu consorţiul. Săptămâna viitoare vom avea negocieri cu Shah Deniz în Londra, iar peste încă o săptămână în Viena. Nu vreau să intervin în aceste negocieri anunţând detalii comerciale”, a spus Mitschek într-o teleconferinţă.
Acesta este de părere că la sfâşitul acestei luni vor putea fi oferite mai multe detalii cu privire la negocierile cu Shah Deniz.
Ministrul economiei din Austria, Reinhold Mitterlehner, a declarat, luni, că partenerii care exploatează uriaşul zăcământ de gaze naturale Shah Deniz II din Azerbaidjan poartă discuţii referitoare la preluarea unei participaţii în consorţiul care dezvoltă gazoductul Nabucco.
Consorţiul Shah Deniz II a semnat deja un acord de finanţare cu Trans-Adriatic pipeline (TAP), rivalul sudic al Nabucco, iar obţinerea unei participaţii la Nabucco este văzută ca fiind o condiţie vitală pentru desemnarea acestui proiect ca ruta pentru livrarea gazelor naturale din Azerbaidjan în Europa. ”Este vorba de discuţii foarte concrete”, a declarat luni Reinhold Mitterlehner, cu ocazia unei reuniuni a miniştrilor energiei din ţările prin care ar urma să treacă conducta Nabucco. Directorul OMV, Gerhard Roiss, a subliniat că Nabucco este ”important atât pentru Austria cât şi pentru Europa”, deoarece Europa are nevoie de mai multe gaze naturale şi în acelaşi timp trebuie să-şi reducă dependenţa de gazul rusesc. Roiss a adăugat că nu există discuţii referitoare la retragerea Mol din proiectul Nabucco.
”Nu avem semnale că MOL ar vrea să renunţe la statutul de acţionar”, a spus Roiss, potrivit Agerpres. Indiferent care din cele două conducte va fi aleasă, consorţiul care exploatează zăcământul Shah Deniz II ar urma să livreze anual 10 miliarde de metri cubi de gaze naturale Europei.
Proiectul Nabucco este un consorţiu din care fac parte companiile Transgaz Mediaş, OMV (Austria), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), Botas (Turcia) şi RWE (Germania). Proiectul are drept scop diversificarea surselor de aprovizionare cu energie ale Uniunii Europene, care, în momentul de faţă, este dependentă de Rusia.