”Pentru finalizarea privatizării în acest an răspunsul este mai degrabă nu. Am terminat evaluarea companiei, dar nu putem avansa cifre. Asta pentru că ar fi în dezavantajul vânzătorului, adică statul român, dar şi al celor care vor fi interesaţi să participe”, a declarat reprezentantul Ministerului Transporturilor, prezent la Zilele Feroviare 2012.
Horaţiu Buzatu a explicat că pentru finalizarea privatizării integrale a CFR Marfă până la 31 decembrie 2012, conform înţelegerii cu Fondul Monetar Internaţional, era necesar un ultim aviz din partea CSAT.
”Acest ultim aviz nu a venit, ci am primit un comunicat prin care ni s-a spus că membrii CSAT au fost informaţi cu privire la privatizarea societăţii. Practic, aceasta a dus la scoaterea proiectului de Hotărâre de Guvern privind privatizarea societăţii din şedinta de Guvern de miercuri, iar lipsa avizului poate fi o problemă din cauza calendarului foarte strâns”, a spus Buzatu, potrivit Agerpres.
Acesta a mai subliniat că Ministerul Transporturilor primise toate avizele din partea celorlalte ministere pentru privatizarea integrală a societăţii şi că, în perioada următoare, în lipsa unui aviz de la CSAT, aviz necesar având în vedere că CFR Marfă este o companie strategică, ministerul va continua evaluarea terenurilor companiei şi realizarea altor proceduri, pentru pregătirea privatizării ulterioare a societăţii.
Oficialul MTI a adăugat că, pentru ca privatizarea să se finalizeze până la finele anului, Ministerul Transporturilor luase în calcul avizul CSAT, obligatoriu pentru aprobarea strategiei de privatizare în Guvern, urmând apoi procedura de precalificare a ofertanţilor, organizarea camerei de date pentru cei interesaţi şi discuţii finale cu investitorii de pe lista scurtă, până la finele lunii noiembrie.
Iniţial, la ultima misiune a Fondului Monetar Internaţional în România a fost luată decizia privatizării capitalului majoritar al companiei, însă ulterior autorităţile au solicitat şi au primit acordul instituţiilor financiare internaţionale pentru a privatiza integral CFR Marfă.
În şedinţa din 26 septembrie 2012, Guvernul a fost informat despre stadiul proiectului de hotărâre pentru adoptarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale Transport Feroviar de Marfă ”CFR-Marfă”.
În informare era prezentat stadiul în care se află pregătirile pentru privatizarea CFR Marfă.
Conform aceleiași surse, îşedinţa CSAT din 27 septembrie, Administraţia Prezidenţială informa că, în finalul şedinţei, membrii CSAT au fost informaţi cu privire la proiectul de hotărâre a Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă ‘CFR Marfă SA’, modalitatea concretă şi procedura de privatizare fiind în responsabilitatea Ministerului Transportului şi Infrastructurii şi a Guvernului României.
Societatea CFR Marfă se află într-o situaţie extrem de delicată, cu datorii de 450 milioane de euro în acest an comparativ cu un profit de 250 milioane euro la începutul anilor 2000.
De asemenea, nici situaţia parcului rulant nu este mai bună, 13.000 din cele 30.000 de vagoane ale companiei urmând să fie vândute la fier vechi pentru că au durata de viaţă depăşită. Restructurarea, simptomatic pentru companiile de stat din România, nu a vizat managementul, ci marea masă a salariaţilor, de la 30.500 de angajaţi în 1998, la înfiinţare, compania ajungând la doar 9.100 salariaţi în prezent, potrivit Agerpres.
2010 parc de material rulant de peste 42.000 de vagoane şi peste 900 locomotive.
CFR Marfă are prevăzute în bugetul pentru 2012, publicat în Monitorul Oficial, venituri de peste 1,222 miliarde lei şi cheltuieli de 1,317 miliarde lei, urmând să încheie anul cu pierderi estimate la 95 milioane lei.
Bugetul pentru 2012 al companiei prevede cheltuieli de investiţii în sumă de 97,416 milioane lei, din care 82,6 milioane lei din surse proprii. Creanţele restante pentru acest an au fost stabilite la 409 milioane lei. CFR Marfă este totuşi lider pe piaţa transporturilor feroviare de marfă din România, cu o cotă de piaţă de 61,1% pentru mărfuri transportate, pe primul semestru al anului 2011.