Cu o strategie bine pusă la punct, este aproape imposibil să nu faci profit. Iar rezultatele bune se văd chiar și într-o piață măcinată de criză
Transportatorul feroviar de marfă nu se privatizează anul acesta, CFR Marfă are pierderi, CFR Marfă concediază. În jurul acestor realități a încercat să crească în volum operatorul național de transport de marfă pe calea ferată, în ultimii ani.
La polul opus se află cel mai mare transportator privat de marfă, Grup Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, parte a holdingului Grampet, care anul trecut a avut un profit de 6,4 milioane de euro și afaceri de aproape 170 de milioane de euro. Într-o piață a transportului feroviar estimată de analiști la circa 1,2 miliarde de euro, ca valoare, e mare lucru să fii al doilea mare transportator, după operatorul național, și să-ți menții businessul sănătos pe timp de criză.
Cum a reușit Gruia Stoica? În primul rând, Grampet și-a consolidat afacerea atât pe piața locală, cât mai ales în regiune, pe piețele unde nu a ratat nicio oportunitate de achiziții, mergând, în paralel, pe două direcții: transportul de marfă și construcția de vagoane. Puțină istorie este mai mult decât edificatoare: după ce a înființat GFR, în anul 2000, Stoica a decis că trebuie să aibă și propria companie de reparații și întreținere a vagoanelor. În același an, omul de afaceri a câștigat licitația pentru privatizarea Reva Simeria și, pe principiul „mai puține vorbe și mai multe fapte“ – este unul dintre cei mai discreți oameni de afaceri români -, a continuat cu achizițiile, cumpărând și Remar Pașcani, la care s-a adăugat, mai târziu, o fabrică de modernizări și producție de vagoane la Debrecen, în Ungaria. Acum, Gruia Stoica are planuri și mai mari.
„În ultimii 12 ani, pe harta afacerilor noastre am inclus Austria, Germania, Ungaria, Serbia, Muntenegru, Ucraina și Bulgaria. Mai mult, am legat Marea Nordului cu Marea Neagră, mergând chiar mai departe cu Marea Adriatică și Marea Mediterană. Pentru anul viitor, mă interesează Cehia și Slovacia, dar și o legătură cu porturile din Olanda și din Grecia“, punctează omul de afaceri. Cu atât mai mult cu cât își dorește ca portul Constanța să fie poarta de intrare în comunitatea europeană. În plus, este știut deja că Grampet a creat o legătură de predare-primire a mărfurilor cu Turcia, acesta fiind primul pas către relația pe coridorul Turcia-Iran-Pakistan. De altfel, Gruia Stoica a trasat foarte clar strategia grupului pe care îl deține la ceremonia de decernare a titlului de președinte al Consiliului România-Kazahstan. Strategie care are în prim-plan Marea Chinei și coridorul Ucraina-Rusia-Kazahstan.
GFR, interesat de alte achiziţii
Iar planurile lui Gruia Stoica nu se opresc aici. Anul acesta, GFR s-a arătat dispus să preia operațiunile de transport de marfă din Grecia, fiind interesat, în același timp, și de privatizările din Bulgaria. „Ne interesează orice oportunitate în regiune, în contextul în care ne dorim să fim lideri pe acest segment“, spune el.
În anii trecuți, companii private din România cum ar fi Servtrans, Compania de Transport Feroviar sau Rompetrol Logistics și-au dezvoltat businessul de transport de marfă, devenind astfel principalii concurenți pentru CFR Marfă, a cărei cotă de piață a scăzut la 60%. În context, operatorul național de transport, cu datorii de aproximativ 450 milioane de euro, nu se va privatiza într-un viitor apropiat. „Privatizarea CFR Marfă nu se va mai face în 2012“, a declarat zilele trecute Horaţiu Buzatu, secretar general adjunct în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, la un evenimnet de profil. Potrivit lui, deși evaluarea companiei a fost finalizată, nu pot fi avansate cifre.
„Asta pentru că ar fi în dezavantajul vânzătorului, adică statul român, dar şi al celor care vor fi interesaţi să participe“, a punctat oficialul. La ultima misiune a Fondului Monetar Internaţional (FMI) în România a fost luată decizia privatizării capitalului majoritar al CFR Marfă, însă ulterior autorităţile au solicitat şi au primit acordul instituţiilor financiare internaţionale pentru a privatiza integral CFR Marfă.
Valoarea companiei, controlată de stat, a scăzut considerabil în ultimii ani, pe de o parte din cauza datoriilor acumulate, iar pe de alta din cauza liberalizării pieței, care a dus, inevitabil, la pierderea din cota de piață. Ultimul an în care operatorul național de marfă a înregistrat profit a fost 2007 (1,4 milioane de euro). Potrivit reprezentanților din această piață, dacă ar fi fost privatizată până atunci, suma obținută din vânzare ei ar fi fost mult mai mare decât așteptările pe care le are acum statul. De altfel, ideea privatizării a fost lansată încă din 2003, pe vremea când ministru al transporturilor era Miron Mitrea. Acum, râmâne de văzut ce se va întâmpla anul viitor.
INDICATORII CFR MARFĂ
1,2 mld. euro, valoarea estimată pentru piața de transport feroviar de marfă.
450 mil. de euro reprezintă datoriile operatorului național de transport de marfă.
13 mii de vagoane, din cele 30 de mii ale CFR Marfă au durata de viață depășită.
60% din piața de transport feroviar de marfă deține CFR Marfă.