Aşa cum explica un cercetător român de la Facebook, în România există, pentru prima dată în istorie, potenţialul unei industrii pur intelectuale, în care diferenţa nu o mai fac resursele naturale sau mijloacele pasive de producţie, ci numai inovaţia umană. Atunci când ingredientele acestea se alătură unui spirit antreprenorial de excepţie, se obţine reţeta succesului în IT, semnată în acest an de către Zoltan Teszari, de soţii Talpeş, de Tiberiu Urdăreanu, şi de mulţi alţi vizionari români.
Numit şi “milionarul fără chip”, Zoltan Teszari are mai mulţi bani decât ar putea cheltui într-o viaţă şi o poveste care ar putea fi transformată cu succes într-un scenariu de film. Fiu al unui tinichigiu, Teszari şi-a început activitatea de antreprenor printr-o mică afacere cu îngheţată, urmând să investească banii obţinuţi în telecomunicaţii. Fost sportiv de performanţă, orădeanul s-a căsătorit cu iubita sa din copilărie, iar astăzi este tatăl unui băiat. Modest, filantrop şi discret, Teszari este absent din viaţa publică şi cunoscut personal numai de câţiva dintre angajaţii săi, care îi respectă pe deplin dorinţa de confidenţialitate. RDS&RCS, compania dezvoltată de către “milionarul invizibil”, furnizează servicii de telecomunicaţii în România, Spania, Cehia, Slovacia, Croaţia şi Serbia, fiind unul dintre cei mai puternici operatori de regiune.
Atunci când se discută despre IT-ul românesc în context internaţional, nu trebuie omişi soţii Talpeş, care au pornit la drum cu firma Softwin în 1990 şi au ajuns să dezvolte, printre altele, produsul BitDefender, o soluţie de securitate care a fost deseori declară drept cea mai bună din lume. Pe lângă faptul că BitDefender 2013 a doborât recordul de vânzări în luna august, în Statele Unite, brandul BitDefender este prezent în zeci de ţări din Europa, în Statele Unite şi, mai nou, în Australia.
Şi Tiberiu Urdăreanu, fondatorul grupului UTI, a dovedit că România se poate impune în IT-ul global. Compania în care Urdăreanu este acţionar majoritar derulează proiecte complexe în ţări precum Polonia, Bulgaria, Albania, Ucraina şi Serbia. Românul nu se opreşte aici, ba din contră: prevede investiţii de 50 de milioane de euro pentru dezvoltarea internaţională, pentru noi achiziţii şi pentru listarea la bursă.
Deşi şi-a vândut toate acţiunile deţinute la eMAG, Flanco, Asesoft Web şi nu numai, Sebastian Ghiţă rămâne unul dintre cei mai influenţi oameni de afaceri din IT. Alături de Iulian Stanciu, Ghiţă a reuşit să creeze un nou tip de comerţ în ţara noastră şi să crească afacerea eMAG până la poziţia de lider în retailul online din Europa de Est.
Cei mai bogați oameni din România angajează IT-iști. VEZI joburile