În 2009, când criza financiară s-a dovedit a fi ultima picătură pentru Rocky Mountain News, majoritatea analiştilor a prezis repercursiuni cu mult mai extinse. Într-adevăr, Seattle Post-Intelligencer a devenit disponibil doar on-line, Christian Science Monitor a ajuns la doar o ediţie printată pe săptămână, iar Philadelphia Inquirer, Chicago Tribune şi Los Angeles Times au dat faliment.
Presiunea a fost intensă: ziarele şi-au pierdut aproape o treime din bugetele obţinute din publicitate în patru ani, remarca analistul Alan Mutter, în această săptămână. Pe de altă parte, este prea uşor să se dea vina pentru fiecare eşec pe trecerea la formatul digital. În industria media, de la posturile TV la presa scrisă, modificări aduse modelului de afaceri lărgesc prăpastia dintre brandurile puternice şi cele slabe.
Prăbuşirea rapidă a Newsweek contrastează cu alte traseele mai stabile ale concurenţei, cum ar fi cazurile publicaţiilor The Times, The Week şi The Economist (deţinut, în proporţie de jumătate, de Grupul FT). Analiştii prevăd chiar că editorii revistelor sunt pe cale să fie din nou pe creştere. Potrivit firmei de cercetare eMarketer, sumele obţinute din publicitate în presa scrisă americană rămân constant la o sumă ce trece cu puţin peste 15 miliarde de euro, în perioada 2010- 2016. Creşterea cheltuielilor de publicitate în mediul digital în această perioadă va majora sumele obţinute din publicitate de revistele americane de la 17,5 miliarde de euro la 19,2 miliarde.
Perspectivele pentru toate tipurile de publicitate rămân incerte, în condiţiile în care analiştii vorbesc din nou despre previziuni în scădere după al treilea trimestru dur, astfel încât doar speranţa unei creşteri nu va salva editorii care se bazează încă prea mult pe publicitate.
Newsweek, asemenea altor reviste dintr-o ţară în care vânzările la chioşcuri reprezintă doar o mică parte din veniturile totale, şi-a redus masiv preţul la exemplarele imprimate pentru a garanta o audienţă mare companiilor care îşi fac reclamă.
În condiţiile în care veniturile din publicitate au început să se prăbuşească, revista a făcut prea puţin pentru a creşte preţurile de distribuţie şi chiar dacă abonaţii la ediţia printată s-au înjumătăţit, ajungând la 1,5 milioane, Newsweek a reuşit să aibă doar 41.000 de abonaţi digitali, spre deosebire de New York Times, cu 566.000 de abonaţi digitali în luna septembrie.
Pe de altă parte, mulţi editori înregistrează succese în privinţa abonamentelor digitale. Biroul de Audit al Tirajelor relata în această săptămână că ediţiile digitale au reprezentat 15,3 la sută din distribuţia ziarelor americane în perioada aprilie-septembrie, în creştere de la 9,8% cu un an mai devreme. Prin urmare, cele 613 ziare pe care Biroul le monitorizează, au înregistrat o scădere în distribuţia zilnică de doar 0,2%, iar vânzările duminicale au crescut de 0,6%.
Este tentant pentru editori să se concentreze doar asupra strategiilor digitale, însă aceştia ar trebui să se gândească, de asemenea, la modul de a gestiona ediţiile pe hârtie şi la cum să menţină calitatea actului jurnalistic, indiferent de mediu. Industria muzicală a descoperit acest lucru cu costul său. La 10 ani de la lansarea Napster, directorii săi au depus eforturi pentru a descoperi noi modele de afaceri în mediul digital, neglijând CD-ul, chiar dacă acesta era responsabil pentru majoritatea veniturilor obţinute. Ziarele şi revistele riscă să repete aceeaşi greşeală, explică FT.
Sursa: Agerpres