Criza din ultimii ani a forţat companiile de consultanţă din „Big Four“ să caute clienţi printre firmele mici şi mijlocii care altădată erau apanajul exclusiv al consultanţilor „de pluton“
Piaţa auditului şi consultanţei fiscale a trecut prin transformări majore în ultimii ani şi reuşeşte să rămână pe profit. Dintre primele 20 de companii de profil din România, una singură a avut pierderi în 2011. Din punctul de vedere al cifrelor de afaceri, regăsim pentru prima dată după 2009 creşteri aproape pe toată linia în top 20. În 2011, afacerile din consultanţă şi audit au urcat, pe ansamblu, la 206 milioane de euro de la doar 198 de milioane de euro în 2010.
Un pas important l-au făcut anul trecut giganţii din „Big Four“, adică PricewaterhouseCooper, KPMG, Ernst&Young şi Delloite, care au renunţat la orientarea exclusivă către clienţi de dimensiuni mari. Noua strategie a funcţionat pentru cele patru companii gigant a căror cotă de piaţă cumulată a crescut anul trecut la 67%, de la doar 65% în 2010, în condiţiile în care întreaga piaţă a avut rezultate în creştere. „Marile companii au scăzut preţurile şi au atacat piaţa de mijloc. Au muşcat dintr-o piaţă care până acum era ocupată doar de consultanţii de dimensiuni medii“, explică Luminiţa Ristea, partener la Nexia, reţeaua de consultanţă care a realizat şi clasamentul din tabelul alăturat.
Reducerile de preţuri au fost substanţiale, în condiţiile în care consultanţii din top cereau şi 600 de euro pe oră, în timp ce la nivelul companiilor medii tarifele nu sar de 250-300 de euro pe oră.
Mici, dar independenţi
Piaţa consultanţei financiare din România este populată cu peste 350 de firme, un număr foarte mare raportat la sumele care se învârt.
Mai clar, primele 30 de firme de specialitate au realizat în 2011 o cifră de afaceri cumulată de peste 185 de milioane de euro, adică mai bine de 90% din total. Cu alte cuvinte, câteva sute de firme se bat pe nici 10% din piaţă. Cu toatea acestea, puţini par dispuşi să fuzioneze sau să colaboreze pentru a putea ţine piept giganţilor. „În România există această mentalitate care exclude aproape total posibilitatea unor fuziuni sau achiziţii pe piaţa consultanţei. Sunt o groază de firme mici, un fel de «one man show» cu un partener şi doi angajaţi, care ar avea enorm de câştigat dacă s-ar uni dar unde partenerii nu vor să renunţe în ruptul capului la control. Preferă să aibă doi-trei clienţi. Să nu mai vorbim despre consultanţii fiscali care lucrează pentru 1,5 lei pe înregistrare pentru firme care nu fac mai mult de 100 de înregistrări pe lună“, explică Ristea.
Reţeaua pe care o reprezintă în România a încercat, fără prea mare succes, să achiziţioneze mai multe firme de consultanţă de dimensiuni mici. De altfel, un studiu al aceleiaşi companii arată că apartenenţa la o reţea internaţională este un avantaj cert.
În anul 2011, reprezentanţii reţelelor internaţionale de contabilitate, consultanţă şi audit au dominat piaţa de profil, cumulând o cifră de afaceri de peste 180 de milioane de euro, în creştere cu aproximativ 5% faţă de anul precedent şi menţinând o pondere în totalul pieţei de profil de peste 86%, iar singurele companii de contabilitate, consultanţă şi audit din top 30 care nu sunt afiliate la o reţea internaţională de profil se situează după primele 10 poziţii.
Marile companii de audit şi consultanţă au scăzut preţurile şi au atacat piaţa de mijloc.
Luminiţa Ristea, partener Nexia