Cei peste 6.000 de bancheri care au dispărut din sistem de la începutul crizei şi până acum au fost înlocuiţi treptat de roboţi, automate de plată, internet banking şi mobile banking. Totuşi, un studiu al PricewaterhouseCoopers arată că doar 4% dintre români utilizează internetbankingul faţă de o medie de 33% în Uniunea Europeană.
Numai 4% dintre români folosesc servicii de internet banking, comparativ cu 33% cât este media de utilizare în Uniunea Europeană, a declarat Andrei Creţu, manager PricewaterhouseCoopers (PwC).
Penetrarea internetului în România are, cu 47%, o dinamică foarte bună, peste Bulgaria sau Turcia, conform aceluiaşi studiu. ,,România are o dinamică bună din punct de vedere al plăţilor cu cardul, în contextul în care doar 50% din populaţie este bancarizată şi, statistic, se înregistrează doar şase plăţi cu cardul pe cap de locuitor”, a spus Andrei Creţu. Cu toate acestea, în România doar 13% din populaţia bancarizată foloseşte POS-ul, iar 87% ATM-ul. În Europa Centrală şi de Est, 58% folosesc POS-ul, iar în Europa de Vest – 64%. Conform studiilor PwC, comerţul electronic poate ajunge, până în 2015, la un miliard de euro.
Sucursala fără bancheri
Pioner pe această piaţă, ING Bank a fost prima instituţie de credit care a introdus conceputl de Self Bank. La ora actuală, băncile se bat în robotizarea şi automatizarea serviciilor bancare. Unicredit, Volksbank, Raiffeisen Bank, BRD sunt doar câteva exemple de bănci care au hotărât să investească în automate bancare şi să renunţe la personal. BCR a mers chiar mai departe şi a inaugurat o sucursală complet automatizată. Banca Comercială Romană estimează că în 3-4 luni şi jumătate din totalul operaţiunilor în numerar pentru plata facturilor şi depunerea în cont pentru rambursarea ratelor de credit vor fi efectuate prin intermediul echipamentelor cu autoservire („ghişee automate”), a declarat Bogdan Marin, directorul executiv al Direcţiei Managementul Canalelor Retail din cadrul BCR.
BCR a extins conceptul de Self Service prin instalarea unei reţele de 400 de ghişee automate, valoarea investiţiei ridicându-se la circa două milioane euro.
“BCR a derulat cel mai ambiţios plan de dezvoltare a unei reţele de Self Service – Cash In dintre toate băncile româneşti. Am reuşit instalarea şi punerea în funcţiune a celor 400 de ghişee automate într-o perioadă de timp extrem de scurtă. Printre principalele avantaje ale utilizării ghişeelor automate se numără rapiditatea în efectuarea tranzacţiilor, durata unei operaţiuni reducându-se de la circa 4 minute la mai puţin de 40 de secunde”, a precizat Bogdan Marin.