«Cine a copilărit în anii ’90 îşi aduce aminte cu nostalgie de guma Turbo. Pe-atunci, „ciunga“ produsă de turci era doar o plăcere a copilăriei. Acum, să mesteci gumă e „cool“, iar a fi contra ei e ca şi cum te-ai declara împotriva unui element din tabelul lui Mendeleev (…) guma de mestecat a devenit o adevărată emblemă a tinerimii de oraş», scria un forumist pe softpedia.ro, comentând o ştire despre dulciurile cu aromă de comunism. Într-adevăr, există un „mare gol“, după cum se exprima într-o discuţie anterioară Mihai Georgescu, directorul regional pentru zona balcanică a Wrigley (România, Bulgaria, Macedonia, Albania şi Kosovo), între consumul de gumă de mestecat din mediul urban (82%) şi cel rural (18%).
Miza – mediul rural
Cum putea un gigant precum Wrigley să stea deoparte văzând acest „gol“, care reprezintă un potențial de business? „De aici ar putea veni eventuale creşteri în viitor“, crede Georgescu, explicând că o piaţă cu aproximativ 10 milioane de potenţiali clienţi, cât numără populaţia României care trăieşte la sate, nu poate fi ignorată de firmele de dulciuri. Problema consumului mai mic în mediul rural decât în oraşe – ţine managerul să precizeze – nu este neapărat de ordin material, ci ţine mai degrabă de lipsa reţelelor comerciale, prea puţin dezvoltate în mediul rural; principalul canal de distribuţie a gumei de mestecat sunt hiper-supermarketurile şi discounterii (28,6% – volum vânzări şi 25,7% – valoare vânzări). Cine vrea să ştie încotro merge piaţa autohtonă de gumă de mestecat trebuie să ia în calcul şi cât de departe suntem, încă, de ţările occidentale.
Mai exact, românii consumă anual, în medie, 85 de lame de gumă de mestecat/locuitor. Spre comparaţie, în pieţele mature, gen SUA sau Rusia, valoarea este aproape triplă, iar în multe ţări din Vest cifrele se poziționează între 110 şi 130 de lame/locuitor.
Cu un portofoliu de mărci precum Orbit, Winterfresh, Airwaves, Hubba Bubba, Solano şi Juicy Fruit, Georgescu mizează şi pe faptul că acest gen de produse, aşezate „strategic“ lângă casieriile magazinelor, intră în categoria cumpărăturilor făcute dintr-un impuls de moment. „Omul stă la coadă, vede produsul mărunt, la un preţ potrivit, şi-l pune în coş“, argumentează Georgescu.
Un detaliu important: Wrigley de­ține practic monopolul distribuției de gumă de mestecat în România. Ca valoare a vânzărilor, produsele Wrigley (Orbit, Airwaves, 5 (Five), Winterfresh, Hubba Bubba) ocupă o cotă de piaţă de 96,2%, conform Nielsen. Cu toate acestea, cifra de afaceri a Wrigley – care vinde aproximativ 80 de produse în circa 85.000 de magazine din ţară – a fost în 2011 de 48,7 milioane de euro (în scădere cu 6% faţă de 2010), adică jumătate din valoarea pieţei de gumă de mestecat. Diferenţa e completată de adaosurile comercianţilor acestor produse.
În total, sunt şase producători (Wrigley, Andic, Saadet Gida, Solen, Gumlink, Perfetti), la care se adaugă mărcile private ale retailerilor, care îşi împart o piaţă a gumei de mestecat de 90-100 de milioane de euro.