Românii cumpără coşuri de cadouri de 10 milioane de euro

Lipsa de inspiraţie în alegerea cadourilor a născut o piaţă a coşurilor de cadouri care tinde să devină un business permanent.

Sărbătorile de iarnă din acest an vor fi mai bogate decât anul trecut. Cel puţin pe hârtie. Un studiu recent arată că bugetul pe care un român este dispus să îl cheltuiască pentru Crăciun şi Revelion este în jur de 1.255 de lei, cu aproximativ 15% mai mare decât în 2011. Bucuria comercianţilor, care au intrat în acţiune şi caută în fel şi chip să ne reamintească gustul bun al achiziţiilor. Cum ofertele obişnuite (reduceri de preţ de câteva procente, al doilea produs la jumătate de preţ sau vouchere) nu mai sunt suficiente, şi-au îndreptat atenţia şi eforturile către oferirea unor pachete de produse , astfel încât fiecare să găsească ceva pe gustul şi bugetul lui. De exemplu, cei care nu vor să meargă pe la rude şi prieteni cu mâna goală, dar şi firmele care nu-şi mai permit să le dea angajaţilor daruri scumpe, aleg coşurile pline cu bunătăţi de sezon. Şi supermarketurile confirmă: „Vânzările de coşuri-cadou, care cuprind produse alimentare, dulciuri şi băuturi, reprezintă cam 5% din totalul vânzărilor de sărbători“, spune Sorana Georgia, CEO al Billa România, explicând că acest procent este „în uşoară creştere, pe măsură ce clienţii se obişnuiesc din ce în ce mai mult să facă astfel de cadouri de sărbători“.
Inclusiv cei care rezolvă totul pe internet sunt amatori de astfel de coşuri: comenzile către magazinele online de profil au crescut faţă de anul trecut. E drept, criza se simte şi în domeniul cadourilor, însă nu s-a tradus într-o scădere a vânzărilor totale, ci printr-o micşorare a bugetului alocat. Au mai scăzut şi bugetele de cadouri corporate, cu toate acestea, coşurile de lux par să nu aibă o problemă în a-şi găsi cumpărători. Câţi bani au companiile, anul acesta, pentru coşurile-cadou pe care le oferă angajaţilor sau partenerilor?
O piaţă mică, dar aglomerată
„Multinaţionalele au bugete între 10.000 şi  90.000 de euro (fără TVA). Companiile private româneşti din segmentul large account au bugete între 2.000 – 15.000 de euro, iar restul companiilor private (marea majoritate) au alocat bugete pentru cadouri pornind de la 300 de euro până la circa 10.000 de euro“, dă un ordin de mărime Floriana Tiron, product developer pentru magazinele online gourmetgift.ro şi pentrucadouri.ro. De exemplu, Haute Cuisine România, firma care deţine cele două site-uri, aşteaptă, luna aceasta, în jurul a 10 comenzi în fiecare zi (din care 8 provenite de la firme). „În România anilor 2012, segmentul online al coşurilor-cadou, se ridică la o cerere de aproximativ 65.000 unități“, crede Floriana Tiron, care estimează vânzări de 150.000 euro, „ţinând cont de tendinţele pieţei de cadouri, aflate în expansiune“. Radu Traşcă, directorul general de la giftsolution.ro, completează cu o nuanţă: „În acest an, am observat o creştere mare a comenzilor pe cadourile mai ieftine care sunt destinate angajaţilor (cadouri între 30 și 80 lei). Acest segment a avut de suferit în ultimii ani din cauza crizei financiare, însă începând cu 2012 observăm o revenire a acestor comenzi. Este un business cu aspect sezonier, însă în esenţă este un business ca oricare altul. Perioadele de vârf sunt Crăciunul  şi Paştele“. Trașcă estimează piaţa cadourilor corporate la circa două-trei mil. euro și spune că Giftsolution este liderul acestei pieţe, cu o cifră de afaceri de peste un milion de euro.
Când vine vorba despre întreaga piaţă a cadourilor, Marius Dosinescu, CEO al grupului FlorideLux.ro, care deţine şi magazinul online coşuridelux.ro, estimează piaţa coşurilor-cadou la aproximativ 10 mil. euro, anual. „În ultimul timp, concurenţa în acest sector a devenit tot mai acerbă, odată cu intrarea unor noi concurenţi pe piaţă, precum Real, Metro, Mega Image etc.“, spune  Marius Dosinescu. Deși admite că aceasta este o afacere sezonieră, Dosinescu ține să precizeze că „modelul nostru de business se doreşte a deveni unul în care sărbătorile religioase mari să să fie  doar perioade de vârf şi să nu reprezinte un scop în sine. Astfel, ne-am propus să educăm clienţii în ideea oferirii de cadouri gourmet alături de cadourile clasice oferite. De asemenea, avem parteneriate internaţionale care ne asigură un flux continuu dinspre diaspora“.
Istoria coșului-cadou
Cea mai veche dovadă a existenţei coşurilor datează încă de acum aproximativ 6.000 de ani, mai concret din anul 3500 î.H. când arheologii au descoperit în peşteri, însemne de oameni, animale şi simboluri, iar unul din aceste vechi simboluri înfățișează un om cărând un coş împletit. Încă din acele vremuri, coşurile erau folosite pentru a căra mâncarea mai uşor. În jurul anilor 1.850, familiile regale din Europa îşi făceau cadouri constând în coşuri împletite pline cu bunătăţi, băuturi alese şi fructe proaspete. Acest tip de cadou era trimis în mod special prietenilor şi apropiaţilor sau partenerilor de afaceri. Şi acum, mai ales în Anglia, formula perfectă pentru a spune mulţumesc de Crăciun este să trimiţi un coş-cadou cu delicatese.
(Sursa: gourmetgift.ro)

”Încercăm să educăm consumatorii în ideea că pot achiziţiona coşuri de cadouri şi pentru prieteni cu alte ocazii în afara marilor sărbători religioase.”
Marius Dosinescu, CEO Floridelux.ro