Din punct de vedere al mărimii acestora,  în funcție de cifra de afaceri realizată în 2011, 81% dintre companiile românești (479.519) au avut o cifră de afaceri de sub 100.000 de EURO. Dintre acestea, 178.020 de firme, adică 30% din total, au declarat afaceri 0, față de doar 6% în 2010. În același timp, 301.499 de firme au avut o cifră de afaceri pozitivă, însă sub nivelul pragului de 100.000 de euro.
Un număr de 72.491 firme au avut o cifră de afaceri cuprinsă între 100.000 și 500.000 de euro, ceea ce ridică la 94% procentul din totalul companiilor active cu cifră de afaceri mai mică de 500.000 de euro în România.
Doar 22.097 de firme au înregistrat o cifră de afaceri mai mare de 1 million de euro, reprezentând un procent de 3,7% din totalul companiilor active în România în 2011, în creștere cu 10% față de 2010. Companiile cu o cifră de afaceri de peste 5 milioane de euro sunt numai 5.304 la număr, cu 503 mai multe decât în 2010. Companiile cu afaceri de peste 10 milioane de euro sunt doar 2.669, adică 0,5% din totalul firmelor românești. Doar 10 firme au reușit performanța de a intra în clubul exclusivist al companiilor ce au un rulaj de peste 1 miliard de euro, mai exact cu 2 mai multe decât în 2010.
Nici jumătate de milion de euro

Valoarea medie a cifrei de afaceri realizate de o companie românescă în 2011 a fost de 383.914 euro, în creștere cu 22% față de 2010, când rulajul mediu a fost de 313.763 de euro.
Din perspectiva profitabilității nete, din totalul de 590.033 de companii active în 2011, 42% dintre acestea au înregistrat pierderi nete (250.791), 39% au înregistrat profit net pozitiv (228.326), în timp ce 19% dintre acestea (110.532 de firme) au depus situații financiare cu profit 0 și cifră de afaceri 0. Acestea din urmă sunt companii care nu au avut activitate în 2011 sau și-au declarat “înghețată” activitatea, respectiv au fost inactive, dar nu închise pe fondul procedurii încă dificile și birocratice de închidere a unei companii în România.
Cât de profitabile sunt firmele

La nivelul anului 2011, profitul net cumulat la nivel național a fost de 5,315 miliarde de lei, adica de aproximativ 1,178 miliarde de euro.  Aceasta indică o profitabilitate medie netă de numai 0.52% și un profit mediu net de numai 9.008 lei (aproape 2.000 de euro) per firmă pentru întregul an 2011, aproximativ egal cu valoarea unui salariu minim anual pe economie.
Acest rezultat, deși modest, este net superior performanțelor din 2010, când per total companiile au înregistrat o pierdere de 5.68 miliarde de lei, adică o pierdere medie netă de 9.309 lei pe companie.
Segmentul companiilor cu cea mai buna rată a profitului net în 2011, în valoare de 4,5%, sunt cele 23 de compânii românești cu o cifră de afaceri cuprinsă între 500 milioane și 1 miliard de euro, urmate de cele 10 companii din “clubul miliardarilor”, cu o rată medie a profitului de 2,8%.
La polul opus se află companiile cu cifra de afaceri de până la 100.000 de euro, cu o pierdere netă medie de 27% raportată la cifra de afaceri medie din 2011, adică 19.400 de lei sau aproximativ 4.300 de lei. Restul grupelor de companii înregistrează o rată medie a profitului net cuprinsă între 0,8% și 1,6%.
„Prin acest studiu am dorit să realizam un benchmark, un punct de referință pentru viitor, prin intermediul căruia să putem evalua performanțele economiei la nivel micro-economic și să analizam  performanțele medii ale firmelor românești. Profitabilitatea netă precară din 2011 ne arată că, în medie firmele românești încă suferă și se zbat la granița dintre profit și pierdere și sunt încă prea puțin competitive și eficiente sub aspectul performanței operaționale și financiare”, spune Cristian Ionescu, country manager al Expense Reduction Analysts România. ”Desigur, trebuie să privim aceste cifre cu atenție, întrucât în spatele lor stau atât companii de elită extrem de competitive, dar și companii perdante, adevărate găuri negre care anulează efectele pozitive create în economie de primele. Cu toate astea, o proftabilitate netă de 0.5% la nivel de țară și un profit net consolidat la nivel național de sub 1,2 miliarde de euro în 2011, ne indică o performanță și o competitivitate extrem de slabă a mediului de afaceri local. Este un punct de plecare pentru analiza rezultatelor din 2012, care nu se anunță a fi un an cu mult mai bun”, a completat Cristian Ionescu.