Ascensiunea politicilor socialiste şi intervenţia statelor în pieţe a devenit o problemă gravă în Europa Occidentală, crede Treichl. „Libera circulaţie a mărfurilor, capitalului şi muncii a fost un câştig uriaş adus de UE. Din păcate, tocmai aceste libertăţi sunt acum restricţionate prin măsuri protecţioniste“, spune şeful Erste Group. În opinia sa, şi protecţia socială oferită în UE a depăşit pragul dincolo de care oamenii evită să îşi asume riscuri antreprenoriale, preferând să rămână asistaţi de stat.
„Spiritul antreprenorial, iniţiativa privată se erodează în vestul Europei. Doar 3% din studenţii austrieci vor să devină antreprenori, în timp ce majoritatea speră să lucreze la stat“, spune Treichl. El recomandă ţărilor est-europene să nu cadă în capcana Vestului, omorând libera iniţiativă şi, în final, competitivitatea economiilor, prin exces de reglementare, bariere birocratice şi politici socialiste de asistenţă. „Europa oferă tot mai puţine oportunităţi, statele nu
creează respect pentru antreprenoriat, pe care cred că îl ajută prin subvenţii, şi vedem că tot mai mulţi întreprinzători îşi caută soluţii de creştere pe alte pieţe, în SUA, Canada sau Asia“, spune Treichl.

Succesul, căutat în afara Europei

Pentru trei antreprenori din centrul şi estul Europei, participanţi la dezbaterea din Viena, „visul american“ a dat mai multe şanse de extindere a afacerilor decât politicile economice din UE. Daniel Hastik, cofondator al start-up-ului ceh Futurelytics, s-a extins la nivel global prin soluţii de analiză a datelor ce permit firnelor să îşi gestioneze bazele de clienţi. A refuzat orice finanţare de stat, din cauza birocraţiei, şi va începe o campanie de strângere de fonduri în America: „Pariem pe SUA anul acesta. Va fi principala piaţă, alături de Canada şi Marea Britanie“.
Experienţe asemănătoare a avut şi Prezi, un start-up ungar din domeniul IT, care a lansat in cloud un sistem de prezentare revoluţionar, concurent pentru PowerPoint. Prezi a atras finanţări de 1,5 milioane de dolari de la Sunstone Capital şi de la organizatorii conferinţelor TED, reuşind venituri de 19,6 mil. dolari. „E mai uşor să creşti din SUA. Am deschis un birou în San Francisco pentru că mulţi clienţi americani preferă să facă tranzacţii cu o firmă din SUA, dar nu au reticenţe faţă de originea produsului“, spune Adam Somlai-Fischer, cofondator Prezi.
Oportunitatea extinderii e căutată pe pieţele americane, australiene sau în Africa de Sud şi de Wojciech Inglot, fondatorul firmei poloneze de cosmetice Inglot, prezentă cu 350 de magazine în 48 de ţări: „Să intrăm pe pieţe occidentale cu un brand necunoscut părea o nebunie, dar am ajuns mai uşor pe piaţa din Moscova venind prin New York şi Dubai, nu din Varşovia“.
„Când firme ca Prezi sau Futurelytics găsesc mai uşor finanţare în America, avem o problemă. Pieţele europene sunt în urma vremurilor. SUA au tehnologie, mediu de afaceri şi educaţie mai bune“, spune Treichl. Băncile europene nu mai sunt finanţatori de primă opţiune pentru multe companii, care preferă alte surse, iar la problema concurenţei în creştere se adăugă dificultăţile create de reglementatori, cu care „trebuie să ne petrecem 95% din timp“, conchide şeful Erste.