Grupul de firme Agricola Bacău a înregistrat, anul trecut, o cifră totală de afaceri de 592,49 mil. lei (aprox. 133 mil. euro), cu 8% mai mult față de 2011.
Agricola Internaţional SA Bacău – principala companie a grupului, a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 354,31 mil. lei (circa 80 mil. euro), faţă de 332,29 mil. lei în 2011.
„În comparaţie cu 2011, cifra de afaceri a companiei Agricola Internațional a crescut cu 7%, însă marja netă, deși pozitivă, este foarte mică. Performanţa economică a companiilor din industria zootehnică a fost serios afectată de creșterea masivă a preţurilor la resursele de bază.
Anul trecut, vânzările noastre de carne de pui au crescut efectiv cu 7% în volum în 2012 (32.320 tone) faţă de anul precedent, respectiv cu 20% în valoare – preț mediu mai mare obținut în principal din mixul de produse comercializate și nu din scumpirea acestora. Rezultatul continuă trendul performant pe care echipa Agricola îl menține în ultimii 4 ani, de creștere a vânzărilor, mai ales în contextul în care vorbim de o piaţă staţionară la carnea de pui”, explică Grigore Horoi (foto), preşedintele Agricola Bacău.
În 2012, 81% din carnea de pui comercializată a fost carne refrigerată. De asemenea, 19% din producţia de carne a anului trecut a plecat la export, în Germania, Olanda, Franţa, Grecia, cu 2 procente mai puțin decât în anul precedent însă în valori absolute vorbim de cantități mai mari cu 7% și valori cu aproape 6% mai mari. Astfel, în 2012, Agricola a atras 11,21 mil euro din exporturi.
Estimările arată o cotă de piaţă de 16% pentru Agricola în 2012, iar pentru anul în curs obiectivul este creșterea cu încă un procent.
În ceea ce priveşte categoria mezeluri (salamurile crud-uscate şi preparatele fiert-afumate obţinute la Salbac SA, companie din cadrul Grupului de firme Agricola), cantitatea totală comercializată în 2012 a fost cu 2% mai mare faţă de anul precedent, în condițiile unei contractări de 15 procente a pieței de carne procesată, iar valoarea totală a vânzărilor a fost cu 19% mai mare decât în 2011.
De remarcat sunt rezultatele – pentru al patrulea an consecutiv – obținute de salamurile crud-uscate Agricola. Acestă grupă de produse poziționate mediu-plus și premium a înregistrat anul trecut o creştere în volum de 12 procente faţă de 2011, și o creștere valorică a vânzărilor de 23%.
„Suntem lideri de piață în România la grupa salamurilor crud-uscate, cu vânzări de 16,2% din total, iar sortimentul nostru vedetă – Salamul de Sibiu Agricola – a înregistrat la măsurătoarea de piață din octombrie 2012 o cotă de piață valorică de 54,6%, respectiv o cotă în volum de 50,8% din total segment Salam de Sibiu comercializat pe piața internă.
Anul trecut am vândut cu 10% mai mult Salam de Sibiu Agricola decât în anul 2011, iar evoluția crescătoare a acestei grupe este o urmare a tendinţei evidente a consumatorului care se orientează către produse mai scumpe, mai puțin procesate, percepute ca fiind mai sănătoase, simultan cu scăderea pieţei de mezeluri fiert-afumate ieftine. Există indicii serioase de modificare semnificativă a obiceiurilor de consum în această direcţie”, a precizat Grigore Horoi.
Europrod SA, compania din Grupul de firme Agricola Bacău ce comercializează semipreparate şi produse tip ready-meal, si-a menţinut anul trecut, cumulat, o cotă de piaţă de 19% şi poziţia de lider în categorie. Astfel, în 2012 faţă de anul precedent vânzările de semipreparate și produse ready te eat au crescut cu 11% în volum, respectiv cu 18% în valoare.
La ouă consum, pe care le producem la Avicola Lumina Constanţa, s-am înregistrat o creștere cu 14% a bucăţilor vândute în 2011 (52,5 mil buc.).
„Am depășit încă un an dificil, iar companiile din avicultură deja au tras un semnal de alarmă foarte serios în legătură cu soarta lor: deși sunt performante și produc la costuri comparabile cu acelea ale companiilor europene, își vând produsele la «prețuri românești» care mai includ și TVA de 24%. În 2012, preţul materiilor prime cerealiere a crescut cu 50 – 70% faţă de anul 2011 şi cu 110% faţă de anul 2009, în timp ce preţul produselor avicole la poarta fermei a crescut doar cu 17% în 2012 faţă de 2009, acoperind doar rata inflaţiei din acest interval. La toate aceste probleme de piaţă se adaugă şi lipsa sprijinului financiar, care în anul 2013 va fi chiar mai mic decât anul trecut. Cred că trebuie rapid identificate măsuri de sprijin în acest sector care asigură unul dintre cei mai ridicați factori de multiplicare – număr de locuri de muncă din industrii conexe generate de un loc de muncă în industria noastră”, conchide președintele Grupului Agricola.