Companiile de pe Silicon Valley şi guvernul american se împotrivesc eforturilor Uniunii Europene de a stabili un set unic de norme cu privire la protecția datelor, pentru toate statele membre.
Câteva dintre propunerile depuse la Bruxelles le-ar putea oferi celor 500 de milioane de consumatori posibilitatea de a împiedica preluarea şi "prelucrarea" datelor personale de către companiile din industrie, supravegherea comportamentului din mediul online şi supunerea la publicitate direcţionată, sau nu, comportamental. În prezent, atât marile companii americane din tehnologie, cât şi guvernul american – au la Bruxelles reprezentanţi care fac lobby împotriva propunerilor amintite mai sus, scrie The New York Times.
Administraţia Obama este preocupată că un set de norme europene pentru protecţia datelor pe internet ar dăuna unei întregi industrii. Argumentul americanilor este acela că Europa trebuie să stabilească restricţii care să salveze industria din mediul digital, şi nu să o distrugă definitiv. În mod cert, perspectiva europenilor este în opoziţie cu cea a americanilor. Dacă primii vor să reglementeze în folosul utilizatorilor comuni, cei din urmă vor să ajute o industrie în creştere şi câteva dintre companiile de top ale momentului.
Normele UE se vor aplica în cazul în care companiile prelucrează date cu caracter personal în străinătate sau în cazul în care ele oferă servicii tuturor cetăţenilor Uniunii Europene.
Obiectivul normelor este acela de a le oferi utilizatorilor europeni noi mijloace de control asupra propriilor date şi de a reduce riscurile legate de protecția datelor în mediul online. Pentru companii, noile norme vor însemna reducerea birocrației și o mai mare siguranţă juridică.
Legea americană, în schimb, le garantează utilizatorilor confidenţialitatea datelor numai în cazuri izolate, care au legătură cu istoricul medical sau cel financiar.
Dacă ar intra în vigoare, normele europene ar evidenţia clar faptul că, atunci când utilizatorul îşi exprimă acordul cu privire la prelucrarea datelor, acest lucru trebuie să se realizeze în mod explicit și în cunoștință de cauză. În cazul în care datele sunt furate, pierdute sau exploatate de hackeri, acesta trebuie să fie informat în scurt timp. Atunci când utilizatorul nu doreşte ca datele sale să fie prelucrate, compania trebuie să le elimine la cerere. În caz contrar, autoritatea în vigoare ar putea da amenzi de până la 2% din venitul anual al companiei care a încălcat normele.
Parlamentul European va finaliza propunerea legislativă în luna aprilie a acestui an, urmând ca setul de norme să fie adoptat la nivelul întregii uniuni în anul 2014, odată cu încheierea negocierilor cu miniştrii de justiţie ai statelor membre.