De un an încoace, Cameliei Şucu pur şi simplu nu-i mai ajunge ziua: socoteşte, negociază, ia decizii, vorbeşte încontinuu la telefon. Energia – şi bateria telefonului – nu i-o consumă nici afacerile cu mobilier de lux (principalul său business e Class Living), nici restaurantul-wine bar şi concept store-ul cu piese de design celebre pe care îl deţine (Iconic va fi relansat la sfârşitul lui februarie), ci Piața de Gros, „copilul adoptat“ de această „familie de lux“ a afacerilor marca Șucu. Se impune o precizare: în martie 2010, Camelia Şucu a devenit proprietarul a 16 hectare de teren, trei hale principale între 4.000 şi 5.000 mp şi alte câteva anexe contra a 3,5 milioane euro fără TVA.
Cum se înţelege luxul cu agricultura? „Luxul a suferit mult, în aceşti ani de criză, dar agricultura e o investiție bună, de viitor și profitabilă, dacă știi ce trebuie să faci“, răspunde ea. Recunoaşte că, în 2010, „nu ştiam absolut nimic despre agricultură şi m-am bazat doar pe instinctul meu pentru business“. Între timp, a învaăţat cum funcţionează această afacere. După trei ani – „ în 2010 am văzut ce e acolo, în 2011 mi-am dat seama că fără un parteneriat strâns cu producătorii nu pot să mă dezvolt, iar în 2012 am pus pe hârtie investiţiile necesare pentru ca Piaţa din Berceni să funcţioneze ca în Occident“, rezumă ea timpul scurs de la achiziţie până în prezent.
Ştie exact ce are de făcut pentru ca Piaţa ei de Gros să devină principalul nod logistic pentru aprovizionarea cu legume şi fructe a Bucureştiului, o piaţă de peste două milioane de consumatori. „Va fi un loc în care produsele agroalimentare sunt vândute la standarde europene, în condiții civilizate și la prețuri de Piață de Gros, la fel ca în Mercabarna din Barcelona sau Rungis, din apropierea Parisului, care funcţionează ca un canal de comunicare între sat şi oraş“, spune Şucu și trece cu degetul peste schiţa viitoarei Pieţe din Berceni. Pentru asta, porneşte anul acesta un plan de investiţii de 10 milioane de euro – „din fonduri europene şi din credite de la bancă“ -, pentru construcţia a cinci centre de colectare a legumelor şi fructelor în ţară (în zone importante de producţie precum Bihor, Buzău sau Tulcea), de noi hale (cu suprafeţe între 4.500 și 10.000 mp), extinderea spațiilor de frig, a celor de parcare şi a unui punct vamal. Pe agenda ei este şi crearea Bursei de mărfuri de producţie agricolă şi animalieră, prin dezvoltarea unei platforme tehnice.
Ce investiţii a făcut însă până acum? „Doar câteva sute de mii de euro pe an pentru reparaţii, zugrăvit, vopsit, contracte cu o firmă de pază și cu una de curățenie (…) când am luat piaţa nu aveam nici 60% din standuri închiriate, acum procentajul a trecut de 80%“. Chiriile au rămas la nivelul din momentul achiziţiei, spune ea: în medie, între 700 și 1.200 de euro per stand, iar încasările din 2012 au atins aproximativ 1,3 milioane de euro. (La un nivel de ocupare de 100% a celor 120 de standuri ale Pieței de Gros, potențialul afacerii ar fi de circa 150.000 de euro pe lună, adică în jur de 1,8 milioane de euro anual). Rezultatul: „Nu doar că ne acoperim cheltuielile, dar avem şi un mic profit. Nu aducem bani de acasă“, susţine Camelia Şucu.
„Copilul adoptat“, cum îi place să spună, se va chema, oficial din această vară, Piața de Gros Abundia. „Vreau să deschid un canal de comunicare între sat şi oraş, să creez un loc al abundenţei, care să ofere acces oraşului la tot ce are satul mai bun de oferit (…) abundenţă de produse, de servicii, de locuri de muncă. O mină de aur şi de diamante la un loc, dacă vreţi“, explică femeia de afaceri motivul pentru care i-a dat acest nume. Altfel spus, speră să încurajeze producătorii şi producţia locală şi să reînvie un întreg lanţ care să alimenteze o piaţă de gros profitabilă. „Deocamdată, oferta nu este în totalitate de piaţă de gros. Avem foarte puţine legume şi fructe, plus că nu e aproape deloc carne“, recunoaşte Şucu. De aceea, refacerea halei de frig, care a fost distrusă de un incendiu acum câțiva ani, e prima pe lista investiţiilor care încep anul acesta.
Până la concretizarea planului, însă, mai e mult de lucru. În această etapă, Camelia Şucu are o singură certitudine: „îmi dau seama pe ce mină de aur am pus mâna. Abundia e o bază de profit atât pentru mine, cât şi pentru multe afaceri colaterale, ale mele sau ale colaboratorilor. Reţineţi numele Iconic Juices&Detox“. Dar acesta e alt subiect de discuţie.
12.000 de metri pătraţi este suprafaţa viitoarei Abundia, un spaţiu al comerţului modern, cu 3 hale a câte 40 de standuri, 5 celule de coacere a bananelor şi 8 depozite de refrigerare de capacitate mare
10 mil. euro este valoarea investiţiilor în agricultură, bugetate de Camelia Şucu pentru următorii 3-5 ani. Îşi doreşte să se dezvolte în acest domeniu şi cu sere de legume şi două ferme de vaci