Majoritatea companiilor româneşti (68%) estimează că, în 2013, vor înregistra o creştere a profitului, iar dintre acestea 37% apreciază că vor avea o majorare cu 5%-10%, în timp ce 22% iau în considerare o creştere de două cifre a profitului, de până la 20%, iar 9% mizează pe un avans de 20%-30%, potrivit concluziilor unui studiu Ernst & Young.
Studiul ‘O nouă viziune a creşterii’ arată că, în privinţa cererii clienţilor în următoarele 12 luni, 66% dintre cei chestionaţi consideră că nu se vor înregistra modificări majore, faţă de doar 2% care se aşteaptă la modificări şi 32% care consideră că va rămâne la fel ca şi anul trecut, se arată într-un comunicat Ernst & Young, remis marţi AGERPRES.
În cazul în care piaţa va continua să aibă o evoluţie slabă în următoarele 12 luni sau chiar va intra în declin, 76% dintre firme intenţionează să rămână pe piaţă până când aceasta se va stabiliza, 46% susţin că sunt pregătite să facă faţă provocărilor în 2013 prin abordări inovative ale businessului, iar 15% intenţionează să-şi consolideze poziţia pe piaţă prin fuziuni şi achiziţii.
Pentru a face faţă presiunilor impuse de criza economică în mediul local de business în 2012, 30% din oamenii de afaceri chestionaţi au declarat că au recurs la reduceri de costuri, iar 28% s-au concentrat pe creşterea productivităţii.
În privinţa echipei, 26% dintre respondenţi afirmă că intenţionează să crească numărul angajaţilor în 2013, iar 56% estimează că vor menţine acelaşi număr de angajaţi ca şi în anul precedent. Dacă 55% prevăd o creştere de 5-10% a salariilor în 2013, în linie cu rata estimată a inflaţiei, 42% se aşteaptă la o stagnare a nivelului salarial pentru următoarele 12 luni.
Finanţarea va continua să fie în principal prin credite bancare, 45% dintre firme intenţionând să apeleze la această sursă, iar 41% iau în calcul posibilitatea de a recurge la finanţare europeană în 2013.
Dacă 18% din companii spun că vor continua bătălia preţurilor mici pentru a-şi creşte vânzările anul acesta, 75% declară că vor introduce pe piaţă produse/servicii noi pentru clienţii existenţi, 33% intenţionează să intre pe pieţe noi cu produsele/serviciile pe care le au, în timp ce 20% susţin că şi-au regândit produsele pentru a ataca pieţe geografice noi.
Studiul Ernst & Young privind percepţia mediului românesc de afaceri în 2013 are la bază un chestionar care analizează percepţiile a 105 executivi de top provenind din organizaţii ce operează la nivel local în diverse industrii. În marea lor majoritate, respondenţii provin din companii cu cifre de afaceri mai mari de 50 milioane de euro. Aceştia au răspuns chestionarului Ernst & Young în perioada 21 ianuarie – 5 februarie 2013.