Grupul auto francez PSA Peugeot Citroen a raportat pentru 2012 pierderi nete istorice de 5,01 miliarde de euro, faţă de un profit de 588 milioane de euro în 2011, după deprecierea activelor cu 4,1 miliarde de euro din cauza crizei de pe piaţa auto europeană, potrivit Bloomberg şi AFP.
La sfârşitul anului trecut datoria netă a scăzut la 3,15 miliarde de euro, iar compania a anunţat că intenţionează să renunţe la 11.200 de angajaţi, din cauza vânzărilor scăzute în Europa. ”Rezultatele reflectă deteriorarea pieţei auto din Europa”, a declarat şeful PSA Peugeot Citroen, Philippe Varin.
PSA Peugeot Citroen a anunţat o pierdere înainte de taxe, dobânzi şi câştiguri excepţionale sau costuri în valoare de 576 milioane de euro (774 milioane de dolari) în 2012, faţă de un profit 1,09 miliarde de euro în 2011. Este prima pierdere operaţională din ultimii trei ani raportată de PSA Peugeot Citroen, al doilea mare producător auto din Europa, unde măsurile dure de austeritate au dus la declinul semnificativ al vânzărilor de maşini. Analiştii se aşteptau la pierderi de 647 milioane de euro. Veniturile au scăzut anul trecut cu 5,2%, la 55,4 miliarde de euro.
Luni, Comisia Europeană a cerut PSA Peugeot Citroen să prezinte un plan de restructurare în decurs de şase luni în schimbul aprobării unor ajutoare de stat pentru divizia de finanţare a celui mai mare producător auto francez. Executivul comunitar a precizat că a autorizat temporar garanţiile de 1,2 miliarde de euro acordate Banque PSA Finance, după ce Franţa s-a oferit să garanteze 7 miliarde de euro din împrumuturile sale. Banque PSA Finance oferă soluţii de finanţare pentru cumpărătorii de vehicule mărcile Peugeot şi Citroen, iar în prezent trece printr-o perioadă dificilă ca urmare a problemelor cu care se confruntă grupul PSA.
Vânzările PSA Peugeot Citroen au scăzut anul trecut cu 16,5%, din cauza reducerii cererii în sudul Europei şi a suspendării activităţii în Iran. Anul trecut, vânzările pe plan mondial ale PSA Peugeot Citroen au scăzut la 2,97 milioane de vehicule, de la 3,55 milioane de vehicule în 2011. Compania franceză se aşteaptă la un declin suplimentar de 3-5% al pieţei euro europene în 2013.
În schimb, vânzările PSA Peugeot Citroen în China au urcat cu 9,4% în 2012, la 442.000 vehicule. Compania şi-a reafirmat obiectivul de a realiza cel puţin jumătate din vânzările sale în afara Europei până în 2015. Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a estimat recent că anul trecut vânzările în Europa au scăzut la aproximativ 12 milioane de vehicule, cel mai scăzut nivel din 1995.
Comitetul constructorilor francezi de automobile (CCFA) a anunţat că vânzările auto în Franţa au scăzut în 2012 cu 14%. Livrările Peugeot au înregistrat un declin de 18%, în timp ce vânzările Renault au scăzut cu 22%. Incluzând vehiculele comerciale uşoare, piaţa franceză s-a contractat anul trecut cu 13%, cu un declin de 17% la Peugeot şi 20% la Renault. (Sursa: Agerpres)