În ciuda războiului dus de producătorii de tablete și laptopuri, concretizat prin zeci de lansări în fiecare an, piața de profil începe să se limpezească. În sensul că diferențierea nu se va mai face, până la urmă, decât prin softurile oferite, nu prin performanța echipamentelor.

S-a ajuns, deja, la anumite configurații de bază pentru orice tip de consumator, care respectă „regula“ că, indiferent de dimensiune, un laptop trebuie să fie capabil să redea un film în HD, spre exemplu. Lucru care se poate face și cu un procesor Intel i3 Ivy Bridge și o placă video integrată Intel HD 4000. Ceea ce înseamnă că respectivul sistem va suporta și editare foto sau video de bază, și jocuri la un nivel redus de calitate grafică.

Și generațiile de procesoare se succed extrem de rapid, drept pentru care diferențele dintre ele sunt destul de mici. Sau nu sunt deloc. Cum ar fi i7 2630QM Sandy Bridge (a doua generație, pe 32 nanometri), cu
patru nuclee și opt canale (threads), care este mai bun decât un i7 3520M vPro Ivy Bridge (a treia generație, 22 nm), cu două nuclee și patru canale. Inclusiv Windows Experience Index notează procesorul de generație mai veche cu 7,6 puncte, iar pe cel nou, cu 7,2 puncte.

Utilitare de la fiecare producător

Și atunci cum se mai diferențiează producătorii de sisteme PC? Prin valoarea brandului și a softurilor oferite. Și nu doar softuri luate de la alți producători, ci și programe proprii, dedicate modelului de laptop în cauză. Nu demult, aceste softuri preinstalate erau inutile, iar majoritatea cumpărătorilor erau nevoiți să „curețe“ sistemul înainte de a decide ce are nevoie și ce nu, principala problemă fiind reducerea performanțelor prin supraîncărcare. Lucrurile s-au schimbat însă destul de mult, pe de o parte prin creșterea puternică a performanțelor, iar pe de alta prin îmbunătățirea softurilor de către producători. Adică nu mai livrează zece programe pentru vizionare filme, ascultat muzică și alte banalități, ci se concentrează asupra lucrurilor importante, cum ar fi protecția și managementul datelor, reducerea consumului de energie, monitorizarea „sănătății“ sistemului etc. Așa cum putem vedea și în cazul lui Toshiba Tecra R950-10G, un model dedicat zonei de business.

Modelul pe care l-am avut în test este vârful gamei Tecra. Cu un preț pe măsură, de circa 5.700 lei pentru sistemul distrbuit în România de Skin Media. Având în vedere performanțele, designul și softurile utilitare oferite, prețul nu mai pare atât de mare, însă absența tastaturii iluminate și a unui sunet mai bun este un pic deranjantă. În rest, nu prea mai ai ce să îi reproșezi laptopului.

Înlocuitor de desktop

Sistemul include procesorul i7 3520M vPro de a treia generație, ecran de 15,6 inci cu aspect 16:9, 4 GB de RAM, un HDD de 500 Gb la 7200 de rotații pe minut și o placă grafică AMD Radeon HD7570M cu 1 GB de memorie. Afișajul este nereflectiv (anti-glare), iar tastatura este și numerică. Designul este excelent, cu carcasă negru- grafit cu textură striată și tastatură neagră-mată, rezistentă la apă.  Laptopul este relativ ușor dacă ne luăm după dimensiuni, doar 2,54 kg, dar modelul este mai degrabă un înlocuitor de desktop, nu un ultraportabil. Iar performanțele îi permit fără probleme acest lucru. Tecra vine oricum și cu conector de andocare.

Partea de utilitare este la fel de bine reprezentată. Protecție pentru hard disc, cititor de amprente, Intel Anti-Theft Service Station, Eco Utility, criptare avansată, Recovery Media Creator și multe altele. Utilitare care pot părea inutile la un laptop personal, dar nu și când vorbim de business. Inclusiv procesorul vPro este dedicat gamelor de business, fiind vorba de o tehnologie care oferă un canal dedicat managementului de la distanță, indiferent dacă laptopul este deschis sau nu (ou-of-band-management).

Evident, Toshiba oferă și garanția No Matter What, valabilă trei ani, care include o reparație gratuită și pentru accidentele neacoperite de o garanție normală. Sau în caz de furt. Conform șefului Toshiba România, Lucian Condruz, garanția No Matter What nu este o componentă de marketing sau sales, ci, mai degrabă, o „carte de vizită“ a companiei. „Suntem percepuți ca un brand ce investește permanent în cercetare, pentru a dezvolta produse performante, eficiente energetic și fiabile. Am lansat această garanție pentru a întări aceste caracteristici“, spune Condruz. Adică, așa cum spuneam, diferențierea bazată pe marca proprie.

 Suntem singurul producător din piață care oferă un servi-ciu gen No Matter What. Dacă vreți, această garanție poate fi privită ca o carte de vizită Toshiba.
Lucian Condruz, șeful Toshiba România