"Anul 2012 a fost un an de vârf pentru promoţii, iar consumatorului îi este din ce în ce mai greu să aleagă între acestea. Toată lumea are promoţii, în special reduceri de preţuri, dar şi alte tipuri de campanii; promoţiile au devenit, cum se spune în Anglia, un "must have", nu mai sunt o opţiune, sunt obligatorii", a arătat Graham Kilbane, COO ARGO.
Urmarea firească este că promoţiile nu mai sunt un factor de diferenţiere între un retailer sau altul, astfel încât selecţia şi dispunerea mărfurilor, precum şi întreaga amenajare şi atmosferă dintr-un magazin dobândesc o importanţă în creştere pentru a atrage cumpărătorii, după cum arată analiza ARGO. "Între "n" promoţii, consumatorul va alege să cumpere dintr-un magazin în care mărfurile sunt convenabil aşezate, categoriile de produse sunt uşor vizibile şi bine selecţionate, trecerea de la un tip de mărfuri la altul este firească, iar căutarea unui anumit produs – sau a unei anumite mărimi a unui articol de îmbrăcăminte, de exemplu- nu consituie "o excursie" plină de provocări şi de nervi", a precizat Graham Kilbane.
Majoritatea retailerilor internaţionali nu au mai cunoscut o criză similară celei din ultimii ani, iar în ceea ce îi priveşte pe comercianţii locali- cei mai mulţi au "înflorit" în anii 2000- 2008, într-o perioadă în care consumatorul român era avid să cumpere, iar veniturile sale erau în creştere: economia României creştea în fiecare an cu 5-6-7%, iar cererea internă avea un ritm mediu anual de cca 8%. Adaptarea la noile condiţii economice care au debutat în anul 2009 nu a fost uşoară: după ce zeci de ani retailerii au investit în fidelizarea clienţilor şi construirea unor mărci puternice, a venit criza care a clătinat puternic loialitatea consumatorilor faţă de branduri şi a adus febra promoţiilor. "Promoţiile sunt însă "o armă cu multe tăişuri": de exemplu, multe magazine doresc să anunţe în vitrina toate promoţiile, tot timpul, la fel şi în magazin, ceea ce s-a dovedit a fi greşit. Vitrinele mai simple, cu marfa bine pusă în centrul atenţiei, iluminată fără economie la curent şi cu o comunicare eficientă a promoţiilor, folosind materiale şi display-uri adecvate, atrag cu mult mai mulţi cumpărători", a arătat Graham Kilbane
De asemenea, decoratorii profesionişti de vitrine (profesie numită internaţional "window dresser") recomandă amplasarea produselor la înălţimi şi distanţe diferite, pentru a conferi senzaţia de volum şi a putea prezenta mai multe mărfuri fără a aglomera spaţiul. Manechinele trebuie "să prindă viaţă", în posturi interesante, cu lumina concentrată asupra produselor care sunt prezentate. În plus, comerciantul trebuie să aibă stocuri suficiente cu produsele expuse în vitrină, întrucât în caz contrar clienţii vor fi dezamăgiţi şi, cel mai probabil, vor pleca fără să cumpere un substitut.
"Reducerile de preţ se vor menţine în top şi în 2013, dar acest an va arăta că, aşa cum consumatorul a devenit mai pretenţios în ceea ce priveşte mărfurile, la fel vor sta lucrurile şi în ceea ce priveşte magazinul din care cumpără: cu cât va fi mai plăcută şi uşoară experinta cumpărăturilor, cu atât mai mult vor fi alese promoţiile din acel magazin, plus alte produse", a precizat Graham Kilbane.