Noul Cod de procedură civilă, timbrul de mediu și Regulamentul nr. 12 al BNR sunt cele trei modificări legislative care pun la încercare leasingul financiar în acest an.
„Pe lângă contextul macroeconomic dificil, anul 2013 aduce importante modificări de ordin legislativ, cu impact semnificativ asupra activităţii de leasing din România, respectiv adoptarea şi implementarea timbrului de mediu pentru autoturisme, aplicarea noului Cod de procedura civilă şi, nu în ultimul rând, liniile directoare transmise de BNR cu privire la majorarea ponderii finanţărilor acordate în moneda naţională (Regulamentul BNR nr. 17/2012)“, a declarat Vorles Morlot, directorul general al BRD Sogelease. În plus, anumite modificări de deductibilitate, implementate de noul Cod fiscal, îngustează și ele marja de manevră a societăților de leasing.
Astfel, prin noul Cod de procedură civilă, clientul poate negocia oricare din clauzele contractului de leasing financiar. În plus, instanța poate hotărî dacă anumite clauze sunt abuzive sau nu pentru clienții care nu și-au mai putut onora obligațiile de plată. „Codul civil creează premisele «sancţionării» de către instanţă a unor clauze contractuale prin care este prevăzut un cuantum prea mare al clauzei penale comparativ cu prejudiciul suportat de creditor, aceasta însă efectiv neînsemnând că noul Cod protejează conduita clienţilor rău-platnici“, scria recent, în Capital, Mădălina Hagima Hristescu, partener al casei de avocatură Hristescu, Marinoiu&Partner. Societățile de leasing ar putea să înregistreze anumite pierderi neprevizionate inițial din cauza acestor eventuale procese. Noile reglementări impuse de BNR implică reorientarea împrumuturilor dinspre valută înspre moneda națională atât a persoanelor fizice, cât și a celor juridice.
Prin aceste reguli, numărul clienților de leasing financiar se reduce cu segmentul persoanelor fizice al căror grad de îndatorare a fost deja diminuat prin norme BNR. Cumulat cu scăderea puterii de cumpărare, persoanele fizice ajung să nu se mai califice pentru obținerea unui credit. În plus, până nu se va diminua diferențialul de dobândă și costuri dintre leasingul în euro și cel în lei, va avea de suferit și finanțarea IMM-urilor.
Timbrul de mediu plătit retroactiv
Din punctul de vedere al activității de leasing, timbrul de mediu va susține finanțarea autoturismelor noi, prin diminuarea valorii plătite comparativ cu taxa de poluare (categoria Euro 5). Cel puțin aceasta a fost intenția legiuitorului. „Timbrul de mediu va influența semnificativ ponderea finanțărilor autoturismelor second-hand pentru situațiile în care acestea nu au mai fost înmatriculate în Romania, au fost scutite de plata taxei de poluare în momentul înmatricularii sau taxa de poluare a fost restituită la cerere fostului proprietar“, spune Vorles Morlot.
Bogdan Speteanu, director general BCR Leasing, are însă o părere contrară: „Valoarea mică a timbrului de mediu pentru mașini cu vechime mare și sisteme antipoluare ineficiente (non-Euro și Euro 1), coroborată cu capacitatea limitată de cumpărare/investiții a consumatorilor din România, favorizează menținerea preferinței pentru vehicule second-hand, vechi“. În plus, Speteanu precizează că, din punctul de vedere al valorificării mașinilor recuperate, timbrul de mediu va determina, probabil, diminuarea prețului de revânzare obținut de firma de leasing cu valoarea taxei de timbru, întrucât majoritatea vehiculelor aflate la revânzare sunt Euro 3 și Euro 4, categorii care presupun valori ridicate ale timbrului de mediu.
Cea mai mare problemă pe care o ridică însă taxa de timbru este faptul că aceasta nu are un caracter predictibil. Astfel, un client poate opta pentru achiziția unei mașini considerate de ultimă generație în momentul inițierii unui contract de leasing – și deci scutită de la plata taxei respective. „După circa patru ani, la finalul contractului de leasing, ca urmare a unei posibile noi modificări a legislației, clientul poate să fie obligat să achite această taxă, cu valori consistente“, spune Speteanu.
O altă chestiune neclară este sugerată de Morlot: „Principalul impediment la ora actuală îl constituie lipsa vizibilității, în calitate de cumpărător al unui autoturism second-hand, cu privire la achitarea/restituirea taxei de poluare aferentă vehiculului dorit. Mai mult, eliberarea de către autoritățile fiscale a unei adeverințe privind situația taxei de poluare durează cel puțin 15 zile (pentru companiile de leasing) și se bazează pe existența facturii de achiziție, această verificare având practic loc ulterior achiziției“.