După multe încercări de soluționare a problemei restituirii proprietăților (Legea nr. 18/1991, Legea nr. 169/1997, Legea nr. 1/2000, Legea nr. 10/2001, Legea nr. 247/2005), guvernul Ponta îşi va asuma răspunderea pe Legea retrocedărilor pe data de 26 martie 2013
Proiectul de lege privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România începe mai mult decât încurajator. Astfel, conform prevederilor art. 1 alin. 1 din lege, imobilele preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist se restituie în natură. Ca orice lucru bun, nu durează la nesfârșit, aşa încât termenul-limită pentru realizarea situației comparative a cererilor și disponibilului de teren de către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară va fi în jurul datei de 1 martie 2014, comisiile locale și județene de fond funciar având obligația de a soluționa toate cererile de restituire până în luna ianuarie 2016.
După realizarea situației comparative a cererilor și disponibilului de teren, diferențele vor fi cu siguranță uriașe, astfel încât se va aplica, conform prevederilor proiectului de lege, un regulament tip Monopoly. Drept urmare, cererile care nu vor putea fi soluționate direct prin restituirea în natură se vor soluționa prin acordarea unor măsuri reparatorii sub forma de puncte. Punctele în cauză vor avea o valoare nominală de 1 leu/punct și vor putea fi folosite prin achiziționarea, în urma unor licitații publice, de „proprietăți“ din Fondul Național al terenurilor agricole, forestiere și al altor imobile, începând cu anul 2016. Fondul național este constituit în principal din terenuri agricole și forestiere care nu fac obiectul restituirii în natură, aflate în proprietatea privată a statului și în administrarea Agenției Domeniilor Statului, cât și din alte imobile proprietate a statului, la propunerea instituțiilor publice deținătoare.
Restituire pe bani fictivi
Acest sistem tip Monopoly în care foștii proprietari vor avea puncte (bani fictivi) are și avantaje dar și dezavantaje. Foștii proprietari trebuie să aibă în vedere faptul că, în conformitatea cu prevedrile proiectului de lege, evaluarea imobilelor revendicate se va face prin aplicarea grilei notariale valabile la data intrării în vigoare a legii în cauză. Menționez faptul că grilele notariale de anul acesta au fost ajustate, însă cu toate acestea sunt în medie cu 30%-35% mai scăzute decât prețul pieței. Pe de altă parte, o soluție prin care toate proprietățile să fie evaluate de experți s-a dovedit a fi imposibil de aplicat în cazul României.
Un avantaj ar fi faptul că și imobilele din Fondul național, ce vor fi scoase la licitație, vor fi evaluate tot prin aplicarea grilei notariale. Conform proiectului de lege, în termen de 3 ani de la primirea deciziei de compensare, dar nu mai devreme de începutul anului 2017, foștii proprietari, care fac dovada că au participat și la licitații naționale și nu au reușit să își valorifice punctele, pot opta pentru valorificarea acestora în numerar. Această valorificare credem că se va putea face eșalonat, pe o perioadă mai lungă de timp (10%/an).
Rămâne de văzut dacă toate aceste termene stipulate în proiectul de lege vor fi respectate și nu vor fi prelungite la nesfârșit, astfel cum s-a întâmplat în cazul legilor precedente; mai mult decât atât, dacă va avea finalitatea dorită de legiuitor și așteptată de atâția foști proprietari sau dacă va fi un simplu joc.
10% din valoarea punctelor acumulate vor primi anual proprietarii care nu au reuşit să le valorifice la licitaţiile naţionale şi, în consecinţă, au optat pentru plata în numerar
Av. Andrei Nistor, managing partner, Haşotti, Mîneran, Nistor şi Asociaţii