Radu Florescu, CEO Centrade Saatchi&Saatchi România, unul dintre cei mai experimentaţi oameni de afaceri din România, vorbeşte în premieră despre cât de importantă este stabilitatea politică pentru mediul de afaceri şi pentru atragerea investitorilor străini
Anul 2012 a fost anul în care statisticile arată că investițiile străine directe au atins minimul ultimilor 10 ani: 1,6 miliarde de euro. Cât din această scădere se datorează crizei financiare și cât înseamnă alte motive?
Scăderea investițiilor străine are trei cauze egale, din punct de vedere al importanței: criza, încrederea scăzută în guvern și stabilitatea mediului fiscal și legislative. România este o economie în dezvoltare, dar ca parte a Uniunii Europene merge în paralel cu celelalte economii, nu putem ignora acest fapt după cum nu putem ignora faptul că puterea de cumpărare este scăzută. Al doilea motiv ține de încrederea scăzută a mediului investițional în guvern. Să luăm de exemplu scandalul din vara trecută (suspendarea președintelui României – n.n.). Impactul la nivel de imagine externă a României a fost unul major, deoarece orice om de afaceri își dorește un mediu stabil pentru investițiile sale, un mediu stabil și previzibil din punct de vedere fiscal și politic. Dacă guvernul se ceartă, se creează o atmosferă nesigură . Un om de afaceri care citește că președintele este pe cale să fie suspendat sau că guvernul nu face nimic, aproape sigur alege să își ducă investițiile într-un alt stat care nu are atâtea probleme. Dacă în lume ar fi 100 de țări mai atractive, în sensul de stabile, investitorii le vor alege pe acestea în defavoarea României. Toți vor spune: ”vom veni în România când va fi mai bine”.
A treia cauză ține de mediul legislative. Guvernarea prin intermediul Ordonanțelor de Urgență dă un semnal negativ investitorilor și din fericire, se pare că guvernul a înțeles acest lucru și anul acesta, nu mai avem atâtea decizii luate prin Ordonanțe de urgență. De altfel, am citit că executivul a și recunoscut că orice lege trebuie să urmeze cursul firesc al procesului democratic: dezbateri, discuții, modificări și aprobare de către Parlament. Fiecare dintre cele motive este suficient pentru a influența negativ interesul investitorilor pentru economia României, însă cumulat efectul este cu mult mai puternic.
2013 va rămâne în linie cu 2012 sau vom observa o schimbare? Mai are România ceva de oferit investitorilor străini?
Marea problemă în România și asta nu o spun doar eu, este că toată lumea se ghidează după prezent și trecut și prea puțin pe perspectivă. Trebuie să privim în viitor.Un sector important pentru investitorii străine este cu siguranță sectorul energetic, chiar dacă în momentul de față este un sector cu multe probleme. Când spun asta, mă refer, evident la Hidroelectrica. Este un activ important și nu cred că declararea insolvenței a fost cea mai bună soluție. Că energia este un sector important o demonstrează interesul marilor concerne și multinaționale. Nimeni nu vorbește prea mult despre ce fac Exxon sau Chevron aici. Petrom este o companie care merge foarte bine, Rompetrol de asemenea.
Cred că sectorul energetic este șansa României dacă vorbim în termeni de soluții de creștere a investițiilor străine. Cu o condiție însă: să se renunțe la aspectul politic și în conducerile companiilor din această industrie sunt numite persoane de treabă, care au competențe în domeniu.
Despre IT se spune, de asemenea, că este una dintre marile oportunităţi oferite de România investitorilor.
Categoric, IT—ul este printre cele mai importante, iar România este interesantă din perspectiva ”creierelor”, a potențialului pe care îl au oamenii de aici. Românii au demonstrat că sunt deștepți, capabili, că au potențial de lider. Au demonstrat asta în străinătate dar capacitatea lor se vede și din România. Nu cred că este întâmplător faptul că IBM, Microsoft, Vodafone Technologies au deschis în România centre de business. Tehnologia este viitorul, este ceea ce face diferența în competiția de pe piață, tehnologia înseamnă totul. Viața, business-ul, toate depind de tehnologie, de aceea cred că IT-ul este o carte puternică pe care o poate juca România.
Decizia tinerilor de a pleca să lucreze în străinătate este o decizie individuală. Da, este o decizie individuală însă dacă statul s-ar asigura că oferă un cadru sigur și predictibil, lucrurile s-ar schimba și în mod cert s-ar schimba în bine. Evident, vorbim de speranță însă dacă renunțăm să mai sperăm……știți răspunsul.
În afară de IT, mai există alte domenii de interes? Agricultura și turismul sunt prezentate constant ca fiind oportunități.
Da, e o mare dezbatere despre turism dar cred că e necesar să fim realiști. Proprietarii de hoteluri ar trebui să nu mai încerce să vândă litoralul ca pe Cote d’Azur, pentru că își fac singuri deservicii. Să luăm exemplul stațiunilor în care se practică sporturi de iarnă. Pârtia de ski de la Poiana Brașov este ok, însă prețurile sunt mult peste nivelul practicat la ”Portes du Soleil”, în Franța, care este cel mai bun loc de schiat din Europa. La Poiana o zi la ski costă 40 de euro, în timp ce la Portes du Soleil plătești 33-35 euro/zi. Iar condițiile sunt de necomparat. Cred că hotelierii ar trebui să fie mai realiști, să-și construiască strategii pe termen lung și să se poziționeze corect. Cel mai bun exemplu îl dau vecinii bulgari, care nu au pretenția că litoralul lor este St. Tropez. Au oferte pentru venituri medii și această poziționare le-a adus și beneficii. De ce se duc românii la mare în Bulgaria? Pentru că știu exact ce cumpără. Dacă România se poziționează ca St. Tropez, toți cei cu așteptări de St. Tropez vor fi dezamăgiți și vor face o publicitate negativă.
Turistic, România are o mare oportunitate: agroturismul. Beneficiază de o natură sălbatică, în sensul pozitiv al cuvântului și ar putea profita de această oportunitate, cu aceeași condiție: să se poziționeze corect și să nu vândă la prețuri de cinci stele, ci de trei stele, pentru că aceasta este realitatea românească. Turiștii vor aprecia mai mult sinceritatea unei oferte iar feedback-ul va fi unul pozitiv.