Cum foloseşti mediatorul în conflictele cu banca

Orice conflict poate fi rezolvat pe cale amiabilă, cu condiţia ca ambele părţi să-şi dorească acest lucru. O axiomă care te trimite cu gândul către rolul mediatorilor în conflictele financiare

«CEC Bank a inclus în contractele cu clienţii persoane fizice clauze speciale privind medierea», a spus Ramona Bratu, consilierul preşedintelui CEC, la Conferinţa „Medierea – răspunsul la problemele noastre“, organizată de NetworkEvents şi Capital săptămâna trecută. Este, până acum, singura bancă ce dă clientului posibilitatea atestată oficial de a apela la serviciile unui mediator în cazul în care apar probleme pe parcursul desfăşurării contractului de credit.
Cu siguranţă, nu va fi ultima instituție bancară ce face acest lucru.
„Pentru bănci, avantajele medierii sunt evidente, întrucât le ajută foarte mult în gestiunea riscului. Până la  urmă, ne dorim să avem cu clienţii no­ştri o relaţie de afaceri pe termen lung“, continuă consiliera de la CEC. Până la urmă, este logic, ce bancă îşi poate dori musai un proces care să aducă în faţa publicului informaţii pe care le-ar fi dorit confidenţiale? Riscul de deterioare a reputaţiei este substanţial atunci când ajungi pe băncile tribunalului, fie că pierzi fie că, până la urmă, câştigi procesul. Tocmai acesta, explică Zeno Şustac, vicepreşedintele Consiliului Mediatorilor, este poate principalul atu al mediatoriului. „Faptul că un anumit contract rămâne secret este un lucru foarte important. Unele lucruri care se întâmplă în interiorul companiilor trebuie să rămână acolo“, a afirmat el. Că medierea ar putea fi o soluţie este de acord chiar şi avocatul Gheorghe Piperea, cel care reprezintă mai mulţi clienţi în procesele lor cu băncile.
Avocatul aminteşte însă  şi de condiţiile ce ar trebui îndeplinite pentru ca medierea să funcţioneze. „S-a afirmat, printre altele, că medierea face din părţile unui litigiu nişte parteneri. Cred că la mediator mergi când recunoşti că ai o problemă. Exact ca atunci când mergi la psiholog. Nu poţi cere şi obţine ajutor de specialitate dacă nu îţi cunoşti problema şi nu o recunoşti. E onestitate faţă de tine însuţi şi temelia încrederii pe care vrei să o recâştigi“, a spus Piperea la evenimentul care a adunat peste 100 de participanţi, majoritatea mediatori.

Medierea funcţionează, informarea devine obligatorie
Pe de altă parte, Zeno Şuştac a evidenţiat în prezentarea sa câteva dintre cifrele care caracterizează activitatea mediatorilor. Potrivit acestuia, o medire reuşită reduce cu până la 95% costurile pentru părţile implicate în conflicte, comparativ cu situaţia în care ar fi ajuns în faţa instanţei. De asemenea, susţine Şuştac, peste 70% din cazurile care ajung în faţa mediatorului sunt rezolvate amiabil. O singură şedinţă de medire durează, în medie două ore. De la 1 august, părţile implicate în conflictele de drept civil sunt obligate să participe la o şedinţă de mediere înainte de a se prezenta în faţa instanţelor. Potrivit legii, dacă părţile nu se prezintă la respectiva şedinţă, sunt pasibile de sancţiuni.
Avocatul Cosmin Vasile, partener coordonator la Zamfirescu Racoţi Predoiu, a explicat că, în ciuda unor interpretări eronate chiar şi din partea legiuitorului, eventualele sancţiuni se referă la doar la reclamanţi. Potrivit avocatului, legea prevede sancţiunea inadmisibilităţii cererii.
Cu alte cuvinte, dacă apelantul nu face dovada că a participat la o şedinţă de informare, judecătorul nu va permite începerea procesului. Există însă şi o altă situaţie prevăzută al articolul 227 din noul Cod de procedură civilă, care dă posibilitatea judecătorilor să îndrume părţile către şedinţele de informare. Pe de altă parte, legea nu obligă părţile să meargă la şedinţe de mediere, ci doar la sesiuni gratuite de informare în ceea ce priveşte medierea. Totuşi, această schimbare este importantă pentru mediatori, care îşi pot promova astfel meseria. „Depinde 90% de mediator, de capacităţile sale, dacă părţile vor merge mai departe cu medierea sau dacă aleg calea instanţei. De aceea, pregătirea profesională devine foarte importantă. Ar fi bine să nu ia toată lumea examenul de mediator, ci doar cei care sunt pregătiţi”, a spus deputatul Alina Gorghiu, la evenimentul realizat cu sprijinul Euroins şi PriceWaterhouseCoopers.

Ce-i leagă pe detectivii financiari de mediatori
Directorul PriceWaterhouse Coopers, Kemal Ozmen, de asemenea speaker la conferinţă, a realizat o foarte interesantă conexiune între meseria de detectiv financiar şi activitatea mediatorilor. Potrivit acestuia, „detectivul are avantajul de a putea furniza informaţii utile tuturor părţilor implicate în procesele de rezolvare amiabilă a conflictelor. El nu se află în poziţia de conflict de interese nici atunci când este plătit doar de una dintre părţi şi nici atunci când este plătit de ambele părţi“, susţine Ozmen. Potrivit acestuia, informaţiile aduse pot constitui argumente importante în rezolvarea conflictelor. Specialitul PwC a adus ca exemplu şi situaţia unui conflict care a implicat două guverne din două ţări diferite, agenţii de stat şi companii private. PwC a ajuns, până la urmă, să fie un pion-cheie în rezolvarea amiabilă a unui conflict care altfel ar fi putut aduce prejudicii semnificative celor două state implicate şi companiilor.

CEC Bank susţine cu tărie medierea şi a inclus în contractele cu clienţii persoane fizice clauze special concepute pentru a o sprijini.

Ramona Bratu, consilier, Radu Gheţea

Faptul că un anumit contract rămâne secret este un lucru foarte important. Unele lucruri din interiorul companiilor trebuie să rămână acolo.

Zeno Şuştac, vicepreşedinte CM

Cred că la mediator mergi când recunoşti că ai o problemă. E ca atunci când mergi la psiholog. Nu poţi cere ajutor  dacă nu îţi cunoşti problema.
Gheorghe Piperea, avocat

Pregătirea profesională este un aspect foarte important. Ar fi bine să nu ia toată lumea examenul de mediator, ci doar cei care sunt pregătiţi.
Alina Gorghiu, deputat