Se poate spune că lui Octavian Radu – omul irevocabil asociat businessului Diverta – i-au plăcut dintotdeauna nu doar achiziţiile, ci şi exiturile. La fix un an după ce a vând cele trei magazine de încălţăminte Aldo către Otter Distribution, a decis să renunţe şi la Debenhams, ultima afacere pe care o mai avea în industria modei. Cele două magazine Debenhams (Plaza şi Bucureşti Mall) vor fi închise curând.
Prins în euforia generală a boomului imobiliar, mai precis a construcțiilor de mall-uri și centre comerciale, Octavian Radu anunța, la începutul lui 2009 – anul în care comercianții de modă deja vorbeau de închideri de magazine și disponibilizări –, că a cumpărat franciza Aldo (trei magazine de încălțăminte și accesorii și două destinate exclusiv accesoriilor), cu aproape 1, 6 mil. de euro de la Retco Retail, parte a companiei turce Unitim.
Astfel, în primăvara lui 2009, Rafar, divizia de fashion a RTC, administra 26 de magazine și un portofoliu de 13 francize care acopereau toate segmentele pieței de fashion; celelalte 12 erau Debenhams, Olsen, Mandarina Duck, Toi&Moi, Sacoor Brothers, Kanz&Pablosky, Bally, Bruno Magli și Fratelli Rossetti, Forever 18, Bijoux Terner și J. Press. „Acum e cel mai bun moment să cumperi francize. Sunt ieftine“, spunea atunci entuziast Radu, lăsând să se înțeleagă că vor urma și alte achiziții.
Dar criza prelungită i-a încurcat socotelile și în loc de înmulțire Rafar a învățat lecția scăderii: Octavian Radu a renunţat, pe rând, la toate brandurile din portofoliu.
”Au fost trei efecte care au afectat piața modei: criza, dublarea numărului de malluri, deci a crescut suprafața închiriabilă (s-au deschis Băneasa Shopping City, AFI Palace Cotroceni și Sun Plaza )și intrarea marilor retaileri care au luat mult din piață. Pe portofelul ăla și așa subțiat a mai venit și H&M care atrage ca un magnet”, explică Octavian Radu scăderile de vânzări din industria modei care ating și 70% în unele cazuri.
În acest context, antreprenorului în serie Octavian Radu îşi face, acum, exitul din comerțul cu modă.
Drumul către exitul final
Nu mai departe de anul trecut, Octavian Radu mărturisea, într-o discuţie cu Capital, că este „chinuit de patru ani”. A vrut să construiască un RTC puternic, dar «de când cu criza, doar distrug”, spunea el atunci, făcând referire la intrarea în insolventă sau vânzarea “oarecum forţată” a unor firme din grup.
Liniște în sensul strict al cuvântului n-a fost niciodată, de fapt, în RTC Holding – un grup care în 2005, de pildă, număra 41 de firme cu activități diverse, de la papetărie la cosmetice, de la consultanță la prelucrări mecanice.
O privire în agitata istorie antreprenorială a lui Radu face ușor de înţeles de ce permanent RTC a fost “mereu în mișcare”: a cumpărat afaceri la care se pricepea mai mult sau mai puţin, a pierdut bani cu ele, le-a vândut ori le-a închis (vezi fuziunea TCE-Curiero), a cumpărat altele și tot așa.
De altfel, declaraţia sa de mai sus venea însoţită de confirmarea încă unui exit: Rafar, divizia de fashion a RTC, vânduse cele trei magazine de încălţăminte Aldo celor de la Otter Distribution, compania care aduce în ţară primele două cele mai vândute mărci de pantofi din lume – Geox și Clarks.
Acum, grupul nu mai are o structură haotică, fiecare divizie (Diverta, Flaro, Sistec, TCE, Rimobi și Q Power) a fost dată pe mâna unui manager, iar Octavian Radu își ocupă timpul cu “băncile, deciziile strategice, căutare de parteneri, vânzare a unor businessuri”.
Holdingul era evaluat, înainte de criză, la 150–200 mil. euro, însă “majoritatea afacerilor au pierdut mai mult de două treimi », admite Octavian Radu, care are acum un singur scop, acela de a curăţa balance sheet-ul fiecărei divizii de datorii, care, însumate, ajung la 30 mil. euro.
Soluţia ? «Să vând în continuare, dar nu e așa de simplu…chiar și la piaţă, dacă ai ghinion, ţi se strică roșiile”, glumește el amar. Fără să intre în detalii, Radu nu ascunde că, în cele din urmă, se vede ieșit complet din RTC – “Orice divizie e de vânzare. Cum, în principiu, îţi ia luni de zile să vinzi ceva, și dacă aș avea acum, înșiraţi la rând, cumpărători, tot aș termina în vreo doi ani”.
Exit după exit
Octavian Radu are o lungă listă de afaceri pe care le-a vândut.
1998 Octavian Radu dă startul exiturilor și vinde către Antalis afacerea RTC Paper Boards, cu activitate în domeniul hârtiei tipografice.
2003 Euro Paper Converting, divizia de hârtie tipizată a RTC, este vândută companiei grecești Inform P. Lycos, într-o tranzacţie de 10 mil. euro.
2007 Este anul în care Radu încheie șase capitole din businessul RTC:
1) vinde Pay Store, divizia RTC de distribuţie a cartelelor telefonice prepay, grupului britanic PayPoint – 15 mil. Euro
2) închide Depozitul de Vinuri (distribuitor de vinuri premium)
3) închide Depozitul de Legume și Fructe – companie care colecta produse de la ţărani și le distribuia apoi în hipermarketuri
4) le vinde celor de la Cumpăna distribuitorul de apă în sistem watercooler Aqua Regis, pentru cca. un mil. Euro
5) vinde Best Distribution companiei elene CD Media
6) cedează partenerului german Adrian Ragnar Thiess acţiunile pe care le deţinea la Adra Retail, operatorul Otto în România, într-o tranzacţie rămasă confidenţială
7) renunţă la pachetul de 40% din acţiunile AAV Group (care a adus în România brandurile Esprit, Springfield și Women’s Secret), în schimbul preluării integrale a drepturilor de franciză pentru magazinele Debenhams.
2008 RTC vinde ProCA, divizia de distribuţie de produse IT&C, către grupul RHS Company. La sfârșitul anului, grupul iese din acţionariatul Curiero, prin vânzarea pachetului de 70% către Iulian Mihăilescu.
2011 Fondul suedez de investiţii Oresa Ventures, care deţine pe piaţa românească mai multe firme printre care Somaco, Kiwi Finance şi Fabryo, a cumpărat de la Octavian Radu firma RTC Proffice Experience. La sfârșitul lui 2011 și magazinele Aldo a fost vândute celor de la Otter Distribution.