La un an de la deschiderea primului restaurant, interesul antreprenorilor pentru preluarea unei francize Subway este mare, pe mesele celor care decid atribuirea lor fiind nenumărate cereri. Dintre acestea, doar 2%-3% ajung să fie acceptate, după cum declară Rumen Radev, agentul de dezvoltare al brandului în România.
Totuși, există o mână de antreprenori deja „agreați“ de francizor, datorită faptului că au reușit să conducă cu succes un prim restaurant în România, iar apetitul pentru o afacere mai amplă le-a fost deschis de rezultatele întregistrate în câteva luni de la primele deschideri. Printre aceștia se numără Cristian Ștefănescu, cel care a deschis primul Subway din România, John Marino (deținătorul unității de la Underground), dar și Arsis, o companie cu o cifră de afaceri anuală de 30 de milioane de euro și  prima care a primit, în România, o franciză ca entitate, și nu ca antreprenor persoană fizică (unitățile din Carrefour Orhideea și Cora Pantelimon). Toți aceștia au în plan inaugurarea a încă cel puțin unu-două restaurante. „Când am întrat în această afacere, am știut că nu o să deschidem doar două unități“, spune Radu Niculescu (38 de ani), director general al Arsis și cel care se ocupă de dezvoltarea Subway, menționând că vor fi cel puțin trei ina­ugurări până la finele anului (din care una în Constanța) și zece într-un interval de trei ani.
Deși administrează locații diferite, atât ca amplasament, cât și ca public-țintă, pentru cei trei, 2013 este echivalent cu expansiunea. De altfel, Cristian Ștefănescu (33 de ani) a făcut deja pasul, prin deschiderea delui de-al doilea Subway, la Cocor, după cel deschis în Piaţa Victoriei, în asociere tot cu un fost bancher. Spre deosebire de prima încercare, unde s-a folosit de un credit pentru a face investiția, pentru unitatea din centrul Capitalei a ales varianta cash-ului. Pentru următoarele (șase-opt unități pe termen scurt)… rămâne de văzut. „Vrem să deschidem încă două restaurante“, spune Ștefănescu, care are, probabil, cel mai mare mix de clienți datorită amplasamentelor unităților.
Un nou restaurant va bifa în 2013 și John Marino (43 de ani), însă nu divulgă încă dacă va opta tot pentru varianta corporatiștilor sau pentru cea a unui vad stradal. Va fi sigur în București. Antreprenor de foarte multă vreme – a avut businessuri în SUA până s-a decis să investească în România – Marino a văzut potențialul unei astfel de afaceri, iar cele șapte luni de operare i-au confirmat așteptările. „Una dintre deschideri va fi în 2013. Dar este posibil să avem două inaugurări până la finalul anului“, spune managerul, menționând că planurile sale vizează încă trei-cinci restaurante în trei ani.
Ce urmează pentru Subway
Pentru Subway, raportul dintre fran­ci­zați persoane fizice și entități, la nivel mondial, este de 85% / 15%. Cel mai probabil și pe piața locală va fi la fel, chiar dacă, în curând, un mare grup va deschide primul restaurant pe plan local, în Gara de Nord. Este vorba de Lagardere – un grup francez cu diverse afaceri în media, aviație și servicii, care deține în România Europa Fm, Vibe Fm și Radio 21. Cu Lagardere, Arsis, Cristian Ștefănescu, John Marino și alții câțiva ca ei, Subway are în plan deschiderea a 40 de restaurante până în 2015 și poziția de lider al pieței din punctul de vedere al numărului de unități deschise într-un interval de șapte ani. Cu alte cuvinte, detronarea McDonald’s (lanț care are acum 65 de restaurante).

7.500 de euro este franciza. Cine investește în business va achita în plus, anual, redevență și taxă de publicitate de 8%, respectiv 4,5%

1,5 milioane de clienți au avut restaurantele Subway într-un an de zile. Potrivit companiei, bonul mediu de cumpărături depășește trei euro.