„În ultima vreme tot mai multe magazine insistă şi dezvoltă un aşa zis brand propriu pe care îl realizează în o serie de capacităţi din România cât şi din exterior. Se insistă şi se câştigă teren pentru brandul privat, propriu, o clonare a brandului naţional, care duce la o concurenţă neloială între acelaşi produs branduit cu marca fabricii şi brandul lanţului de magazine. Un produs de exemplu se achiziţionează cu 2 lei, se aplică taxele de marketing care măsoară 35-50% sau chiar mai mult, se adaugă adaosul magazinului şi se ajunge la aproximativ 3,3 lei/unitate de produs”, explică Aurel Tănase, preşedintele patronatului Romconserv.
Concret, în cazul unei mărci proprii care la preţul de costul de producţie de 2 lei se adaugă adaosul comercial al magazinului de 20% şi se ajunge la un cost final de 2,4 lei, fapt ce face ca marca proprie să fie preferată pentru acelaşi produs realizat în aceeaşi fabrică.
Oficialul Romconserv susţine că producătorii care acceptă să lucreze cu marile lanţuri de magazine şi să producă sub marcă proprie pentru aceştia sunt iniţial tentaţi de posibilitatea de a produce şi vinde cantităţi mari, doar că în final afacerea este păguboasă şi nu fac altceva decât să se autoelimine de pe piaţă.
De asemenea, acesta a spus că o altă presiune vine pe partea de materii prime. Astfel, se aduc materii prime ieftine din Vietnam, India sau China, precum castraveţii muraţi la vrac, care vin cu nişte preţuri foarte mici şi undeva printr-o procesare simplă se pun în recipiente. Fiind o diferenţă foarte mare de preţ între cele două calităţi se crează o problemă.
Patronatul Romconserv numără 69 de firme şi pune în piaţă circa 166.000 tone de conserve din legume şi fructe. În ultimii trei-patru ani membrii patronatului au realizat investiţii de 112 milioane în infrastructură, modernizare de capacităţi şi echipamente.
Într-adevăr, producătorii români au motive să fie îngrijoraţi.Un scenariu optimist arată că și în România cel puţin două miliarde de euro se vor muta în următorii doi –trei ani de la brandurile producătorilor la mărcile proprii ale retailerilor. Faptul că, în 2012 acestea au atins deja pragul de un miliard de euro, adică 12%-14% din comerţul modern – confirmă scenariul. Media în statele europene este de peste 23%. Atuurile mărcilor private rămân prețul mai mic cu până la 20% față de mărcile producătorilor și faptul că sunt girate de brandurile consacrate ale retailerilor.