Exportatori germani ca Daimler au fost bastioane de stabilitate pe continentul care poartă povara băncilor nesigure, a guvernelor disfuncţionale şi a legiunilor de tineri şomeri – ca să nu mai pomenim de cea mai mare cădere înregistrată de industria auto în ultimele două decenii. Dar prognoza sumbră a Daimler pentru 2013 reprezintă ultima dovadă că Germania şi alte ţări relativ sănătoase, ca Austria şi Finlanda, riscă să fie cuprinse de recesiunea de care suferă de multă vreme vecinele lor din sud, scrie RADOR, citând presa internațională.
Încetinirea creşterii în Germania a fost prefigurată de luni de scădere a producţiei industriale, a afirmat Carl Weinberg, economist şef la High Frequency Economics şi Valhalla, statul New York. " Uniunea Europeană a făcut din Europa o economie mult mai unită, ceea ce este bine când lucrurile merg ascendent. Dar atunci când merg descendent, efectul de multiplicare este foarte puternic. Un val descendent afundă toate corăbiile", a spus el.
Slăbiciunea economică a regiunii în ansamblu, ca şi scăderea cererii în China şi alte mari pieţe pe care Germania exportă bunuri de consum, autovehicule şi maşini-unelte sofisticate, roboţi industriali şi echipamente de construcţii îşi spun, în sfârşit, cuvântul. Este suficient încă un trimestru consecutiv de reducere a producţiei industriale şi Germania va intra oficial în recesiune. Acelaşi lucru este valabil pentru Belgia, Franţa, Luxembourg, Austria şi chiar Suedia şi Finlanda. Olanda a înregistrat deja două trimestre de scădere a produsului intern brut.
Dovezi suplimentare ale răspândirii recesiunii în Europa au venit joi, mai întâi din Madrid, unde Guvernul Spaniei a anunţat că rata şomajului a atins nivelul record de 27,2%, apoi din Londra, unde noi date economice arată că Marea Britanie a evitat la limită recăderea în recesiune, pentru a treia oară din 2008.
"Realitatea este că Europa se confruntă în continuare cu vulnerabilităţi serioase care, dacă nu vor fi rezolvate, ar putea degenera în stagnare", a avertizat joi, în Londra, David Lipton, prim-director adjunct al Fondului Monetar Internaţional.
Dacă Germania intră în recesiune, va trage multe după sine. Cele 27 de state membre ale Uniunii Europene reprezintă, împreună, a doua mare economie mondială şi cel mai mare partener comercial al Statelor Unite. Întârzierea redresării Europei din cauza unei recesiuni în Germania ar împiedica mult creşterea în Statele Unite, Asia şi America Latină.
Creşterea care se mai înregistrează în regiune se datorează în principal ţărilor din Europa de Est. Polonia este apărată de o piaţă internă mare şi un sistem bancar snătos. După o depresiune gravă, începută în 2008, creşterea s-a reluat în ţările baltice – Estonia, Lituania şi Letonia. În perioada de recesiune, în acele ţări s-au diminuat salariile, au scăzut preţurile proprietăţilor imobiliare şi băncile au trecut printr-un proces dureros de îmbunătăţire a condiţiei lor financiare.
Rata şomajului nu este mică, dar ţările respective sunt în avantaj, pentru că sunt printre statele europene cu venituri mici. Ele continuă să atragă investiţii de capital. Le ajută şi faptul că, neavând euro ca monedă, îşi pot adapta mai uşor monedele naţionale la condiţiile economice în schimbare din restul lumii. Cei care elaborează planurile lor economice au la îndemână mai multe instrumente de politică financiar-monetară decât simpla ajustare a ratei dobânzii.
În Germania, nu au apărut încă semne clare de criză. Rata şomajului este de 5,4%, comparativ cu media europeană de 10,9%. Cu toate acestea, sondajele de opinie arată o creştere a pesimismului companiilor.
"Piaţa germană nu se poate desprinde de mediul în care există", a declarat Bodo Uebber, economist şef al Daimler. Problema pentru restul Europei este că orice speranţă de redresare se leagă de o economie germană robustă. Companiile din Spania şi Italia au depins de cererea germană pentru a compensa prăbuşirea cererii interne.
Recesiunea din sudul Europei ameninţă să se extindă în nord
1 mai 2013, 08:33
Ultima modificare în 1 mai 2013, 11:33
Nicio companie nu simbolizează mai bine puterea industrială germană decât Daimler, producătoarea autoturismelor şi camioanelor Mercedes-Benz. Aşa că anunţul de săptămâna aceasta al companiei, că resimte şi ea criza economică europeană, a fost un semn de rău augur pentru întregul continent, poate chiar pentru întreaga lume.
Etichete: criza, uniunea europeana, recesiune, locuri de munca, industria auto,
daimler,
germania,
locuri de munca,
recesiune,
somaj,
spania
Publicat in categoriile: Eveniment
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Eveniment
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Mărturii uimitoare din închisoare: Acolo am învăţat să fac afaceri!
- UPDATE Guvernul USL şi-a împărţit autostrăzile
- Insolvenţa, de la eşec la oportunitate
- Comenzi taxi prin terminale touch-screen la aeroportul Otopeni
- Cel mai păgubos contract al statului român din perioada postdecembristă, pe cale să ia sfârşit
- Preşedintele BERD cere ţărilor din regiune să continue cu reducerea deficitului
- Tinerii români vor putea beneficia de fondurile alocate la nivel european pentru angajare
- Oficialii BCE spun că există în continuare motive pentru aderarea la euro
- România, printre statele UE cu cele mai mici alocări ca procent din PIB pentru educaţie în 2011
- FMI urmăreşte cu atenţie fluxurile de capital spre Asia