Mă număram printre ei şi m-am gândit că bucureştenii nu duc lipsă de copaci în parcuri, dar cu siguranţă duc lipsă de drumuri decente. Nu scriu însă articolul de faţă doar din poziţia cuiva nemulţumit de banii pe care trebuie să-i dea pentru reparaţia maşinii, ci şi a omului de afaceri care vede cât de mult a avut de pierdut economia prin lipsa infrastructurii. Într-un studiu recent al Eurostat, România era pe ultimul loc în UE în ceea ce priveşte reţeaua de autostrăzi, cu doar 2,4 cm pe cap de locuitor.
Spre comparaţie, Spania are de 13 ori mai mult. România are 530 km de autostradă, mai mult de jumătate fiind plini de gropi. Ce înseamnă aceste cifre pentru fiecare dintre noi? Investiţii pierdute, adică locuri de muncă pierdute şi bani care nu mai intră în economie. Acum câţiva ani, companii mari ne-au spus verde în faţă că până nu ne modernizăm infrastructura, nu vor investi. Situaţia e simplă, dacă vrem să creăm noi locuri de muncă, construcția de autostrăzi ar trebui să fie prioritatea numărul 1 pentru Cabinetul Ponta. Economia a pierdut și încă pierde zeci, sute de milioane de euro din cauza lipsei autostrăzilor.
Turismul, industria, comerțul sunt domeniile cele mai afectate de lipsa unei rețele moderne de autostrăzi care să traverseze România de la est la vest și de la nord la sud. Soluţiile sunt simple. Prima este să se pună capăt împărţirii politice a autostrăzilor pe hârtie. Acum câteva zile, am publicat o analiză a modului în care s-au împărţit proiectele mari de infrastructură între ministere, astfel încât, nimeni să nu se supere şi nimeni să nu fie responsabil.
A doua soluţie e numirea unui ministru apolitic – un manager pe zona transporturilor/infrastructurii – care să ştie cum să facă treabă. A sosit momentul să separăm incompetenții de specialiști. Domnul Șova, cu tot respectul pe care i-l port, nu are ce căuta în fruntea unei instituții care gestionează marile proiecte de infrastructură. De vreme ce se tot lamentează și dă vina pe nu-știu-ce comisie din CNADNR pentru modul în care se desfășoară lucrurile în domeniul construcției de autostrăzi. Dacă era un manager pur-sânge, dădea de pământ cu toți incompetenții din minister, rezolva problema și ieșea public când erau gata vreo 200-300 de km de autostradă. Până atunci domnia sa nu are de ce să apară pe la televizor. Ne-am săturat de vorbe, de proiecte și de promisiuni. Dar, deh, așa se întâmplă când la conducerea unor ministere-cheie sunt puși politruci care n-au habar ce înseamnă management, obiective, acțiuni, responsabilități, dead-lineuri etc. Timp de doi-trei ani, aproape toate cheltuielile de capital ar trebui să se orienteze spre construcția de autostrăzi. Tu, ca prim-ministru, numești doar profesioniști în instituțiile responsabile.
Le fixezi obiectivele, deadline-uri clare, le trasezi responsabilitățile și le impui penalități severe pentru neîndeplinirea obiectivelor. În același timp, le oferi salarii și bonusuri de performanță substanțiale. Le dai acces la surse de finanțare pentru punerea în practică a programelor de infrastructură și simplifici tot ce înseamnă procedură de licitație. E simplu! Trebuie doar voință politică și un strop de pricepere și profesionalism. Aș vrea să aud în perioada următoare doar de autostrăzi. Nu despre copăcei. Atât!
Autostrăzi. Doar atât!
6 mai 2013, 00:06
Ultima modificare în 6 mai 2013, 03:06
De 1 mai, premierul Ponta a plantat copăcei în Parcul Tineretului, în timp ce mii de bucureşteni îşi stricau maşinile pe Autostrada Soarelui care e plină de gropi şi arată ca după război.
Etichete:
Publicat in categoriile: Editoriale
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Editoriale
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Ochii bancherului
- Să scoatem legea în afara legii!
- Am învățat să gestionăm eșecul. Dar succesul?
- De ce reglementarea/supravegherea a eşuat
- Viitorul companiilor e în excelența relației cu clienții
- Politica și antreprenoriatul românesc
- FMI nu ţine loc de reformă
- Guvernarea USL – bilanţul unui om de afaceri
- Inevitabilul s-a produs: nu mai trecem la euro în 2015
- O Mare Britanie în zona euro ar fi deşirat-o acum!