Consumatorii sunt deschiși către tehnologie, însă producătorii au tendința de a crea multe aplicații inutile, în loc să se concentreze pe obținerea unui sunet de cât mai bună calitate la prețuri rezonabile
Tehnologia nu evoluează doar în sectorul de telefonie mobilă (care este cel mai vizibil), incluzând aici și tabletele, ci și în zona de home entertainment. Adică televizoare și amplificatoare/boxe. De altfel, producătorii mizează tot mai mult pe crearea de „ecosisteme“, tehnologii capabile să reunească toate electronicele deținute de o familie, de la telefoane și camere foto până la televizoare și calculatoare.
Compania de cercetare Gartner estimează că, în 2016, aproximativ 85% dintre televizoarele plate (flat panel, adică LCD, LED, plasmă etc.) vor fi „smart“, în principal capabile să se conecteze la internet. Lucru normal, în condițiile în care o mare parte din conținutul vizionat de către consumatori este disponibil online. Și cum experiența vizuală oferită de un televizor cu diagonală mare este incomparabilă cu cea de pe un monitor (nici nu mai amintim de tabletă sau telefon), deschiderea consumatorilor către smart tv este foarte mare.
Lămpi pentru un sunet bun
„Cumpărătorii din România devin din ce în ce mai selectivi, orientându-se către produse cu caracteristici tehnice, uşurinţă în utilizare, fiabilitate şi durabilitate superioare“, spune Victor Armășelu, AV Division Manager Samsung România. Problema care apare însă este multitudinea de aplicații create de producători (indiferent dacă se numesc Sony, Samsung, LG, Philips etc.) și care, de multe ori, sunt inutile. Cum ar fi integrarea serviciilor de socializare sau a „antrenorului personal de fitness“, pe când utilizatorii sunt mai degrabă interesați, spre exemplu, de rularea de desene animate vechi, de pe youtube, astfel încât să fie copii fericiți (cine are copii știe că este de preferat Bugs Bunny decât actualele desene animate de pe canalele de profil).
Și ajungem la o componentă de home entertainment oarecum neglijată în ultimul timp, cel puțin pe partea de promovare: sunetul. Care, atunci când este de proastă calitate, poate compromite un film bun, indiferent de cât HD, 3D și 4k este rezoluția. Piața de profil este mare și diversă, dar puțin cunoscută. De altfel, majoritatea cumpărătorilor sunt cei care achiziționează un tv nou și care decid că investiția pe termen lung merită. Tendința fiind de cumpărare a unui sistem audio de același brand ca și televizorul.
Am avut ocazia să testăm un sistem home audio cinema de la Samsung, modelul HT-F6550W. Cu player 3D Blu-ray și două tuburi electronice (lămpi, ca să fim exacți) pentru procesarea sunetului. Și conectare la internet, evident. Producătorul se laudă cu sunet „surround vertical“, care presupune învăluirea camerei astfel încât să creeze efectul sălii de cinematograf. Pot să spun că efectul unei săli de cinema îl poți obține, dar trebuie ca sunetul să fie foarte tare, iar camera neluminată. Iar sunetul nu poate fi dat foarte tare în cazul în care locuiți într-un apartament, deoarece ar fi obligați și vecinii să-l asculte.
În schimb, calitatea sunetului, inclusiv la volum redus, este foarte bună. Modelul se încadrează la zona high-end prin prețul de circa 4.000 de lei și ar trebui însoțit și de un tv pe măsură. Adică o investiție deloc neglijabilă pentru majoritatea consumatorilor. Achiziția depinde însă, mai mult de nivelul de utilizare; cu cât este folosit mai mult, cu atât merită investiția. De altfel, piața oferă și suficiente alternative, viabile chiar dacă prețul mai mic înseamnă și rabat de la calitate.
Cererea consumatorilor pentru produsele cu tehnologie 3D este în creştere, rata de adopţie fiind din ce în ce mai mare.
Victor Armășelu, AV Division Manager Samsung România