„Evoluţia companiei în primele trei luni ale lui 2013 a fost influenţată de sezonul rece prelungit şi de presiunea concurenţială, pe fondul volumelor scăzute. Cu toate că nu am atins nivelul bugetat, vânzările au fost pe un trend crescător. Cel mai important lucru realizat este că indicatorii de profitabilitate s-au îmbunătăţit, atât faţă de anul trecut, cât şi faţă de ce am bugetat pentru primul trimestru. (…) Măsurile de restructurare operaţională şi financiară, precum şi abordarea de noi pieţe, acţiuni deja implementate sau în curs de implementare, vor contribui semnificativ la creşterea viitoare a business-ului Teraplast”, explică Traian Simion, directorul general al companiei.
Creşterea cu 5,09% a cifrei de afaceri înregistrată de Teraplast în primul trimestru din 2013, a fost susţinută de evoluţia tuturor segmentelor de business. Rezultatul din exploatare al Teraplast s-a cifrat la -0,08 mil. lei în 2013, faţă de o pierdere de 0,79 mil. lei înregistrată în 2012.
O contribuţie importantă la reducerea pierderii din exploatare a avut-o modificarea structurii portofoliului de produse şi pieţe, concomitent cu punerea în practică a măsurilor de reducere a cheltuielilor de exploatare (vezi reducerea cu 40,45%, în trimestrul I 2013, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2012, a cheltuielilor cu provizioanele, amortizarea şi ajustările pentru depreciere).
Rezultatul net rămâne în continuare negativ (0,66 mil. lei), însă pierderea s-a redus cu 1,99 mil. lei faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent (2,65 mil. lei). Rezultatul net a fost influenţat negativ de pierderea financiară neta de 0,58 mil. lei, generată de fluctuaţia cursului valutar, dar şi de creşterea cheltuielilor nete cu dobânzile.
Pentru 2013, comania estimează că principalele materii prime pe care le utilizează (PVC, PE, PP) vor înregistra o evoluţie similară celei din anul precedent. În lipsa unor evenimente extraordinare pe piaţa petrolului, trendurile vor fi determinate de cererea din piaţă. Fără a influenţa trendul anual pe care îl estimăm, trimestrul al doilea va înregistra o evoluţie atipică a preţului materiilor prime, de scădere. Cu toate acestea, producătorii de materii prime vor avea probleme de disponibilitate a acestora, fapt care va face ca pe finalul Q2 trendul să redevină crescător.
În următoarea perioadă din 2013 mizăm în principal pe creşterea volumelor de vânzare pe pieţele externe. Pe piaţa internă principalele oportunităţi de creştere a vânzărilor ar putea fi proiectele de infrastructură de mediu, aflate în derulare şi care beneficiază de finanţare nerambursabilă, proiectele de infrastructură rutieră, agricultură – investiţiile în sistemul de irigaţii, reabilitarea termică şi investiţiile imobiliare – în principal pe segmentul comercial şi de birouri. Pe piaţa internă vor exista însă câteva provocări importante în 2013 şi anume: posibilitatea blocării finanţărilor europene, arieratele statului, cursul valutar şi limitările de creditare, ca urmare a împrumuturilor tot mai scumpe.
Din 2 iulie 2008, Teraplast este listată la Bursa de Valori Bucureşti sub simbolul TRP. Principalii acţionari ai companiei, la data de referinta 31 martie 2013, sunt Dorel Goia (34,27%), SIF Banat-Crişana (11,00%), Emanoil Viciu (8,47%) şi alţi acţionari (46,26%).